علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

مری گری مدافع حقوق زنان در ریاضیات

مری گری

مدافع حقوق زنان در ریاضیات

     در چهارم اکتبر 1957 در یک روز پاییزی زیبا، صدای تکان دهنده ای از ایستگاه ردیابی موشک های نظامی به تمام دنیا مخابره شد. اتحاد جماهیر شوروی در کمال حیرت، دنیا و آمریکا را به تسخیر خود درآورد! اولین ماهواره ی مصنوعی، اسپاتنیک Ι، به فضا پرتاب شد. بشر سفر به فضا را آغاز کرده بود.

    مقامات رده ی بالای آمریکا تلاش کردند تا این رخداد مهم را بزرگ جلوه ندهند، ولی دلهره و هراس شهروندان را مضطرب کرده بود.

    آن ها تصور می کردند اگر آمریکا بخواهد رهبری تکنولوژی را به دست آورد، باید بسیاری از مردم به مطالعه ی ریاضیات و علوم بپردازند. پاسخ حکومت نیز افزایش بورس و کمک هزینه های تحصیلی به دانش آموزان و دانش جویان دانشگاهی بود که قصد ادامه ی تحصیل در علوم را داشتند.

  در کالج هاستینگ در ایالت نبراسکا نیز خبرهایی در مورد حمایت مالی دولت از دانش جویانی که به مطالعه ی ریاضیات و علوم روی آوردند، شنیده می شد. در بین آن ها، دانش جویی مصمم شد تا به مطالعه در این حوزه بپردازد.

"مری ویت گری" اگرچه به رشته ی حقوق علاقه مند بود، اما ادامه ی تحصیل در ریاضیات را انتخاب کرد. 

   مری در هشتم آوریل 1939 در کانزاس به دنیا آمد وتنها فرزند خانواده ای بود که او را در مطالعه ی حوزه ی مورد علاقه اش یاری می کردند.

   پدر مری زمانی که مری هنوز در دبیرستان مشغول تحصیل بود، درگذشت. او برای ادامه ی تحصیل در کالج هیچ پولی نداشت، ولی با فعالیت های چشم گیر علمی اش، توانست بورس تحصیلی کالج هاستینگ را به دست آورد و در سال 1959 با بالاترین نمرات از آن جا فارغ التحصیل شود.

    مری پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه هاستینگ، بورس تحصیلی معتبر فول برایت را به دست آورد. بورس فول برایت، که یک بورس دولتی است، از سال 1946 به منظور تشویق و درک دو جانبه ی بحث های آموزشی بین ایالت ها و کشورهای دیگر مقرر شده است. رنامه ریزی و هزینه های این بورس به عهده ی بخش آموزشی هر ایالت است. داوطلبان واجد شرایط می بایست دانش آموخته ی دوره ی کالج و به زبان کشوری که مایل به ادامه ی تحصیل در آن هستند، مسلط باشند. این بورس تمام هزینه های حمل و نقل، کتاب، شهریه و مخارج یک تحصیلی را تامین می کند. مری از سال 1959 تا 1960 برای مطالعه ی ریاضیات در دانشگاه یوهان ولفگانگ فون گوته در فرانکفورت آلمان از این بورس استفاده کرد.

  او در بازگشت به آمریکا، بی درنگ در سال 1962 فوق لیسانس و در سال 1964 دکترای ریاضی خود را اخذ کرد. هر دو گواهینامه ی دانشگاهی او از دانشگاه کانزاس صادر شد. پروفسور جیمز استندلی، سرگروه ریاضی دانشگاه، انسانی مهربان و امیدبخش بود و به استعداد و توانایی مری در ریاضیات پی برده بود. مری اولین زنی بود که از سال 1926 دکترای ریاضی خود را از دانشگاه کانزاس اخذ کرد.

    مری پس از اخذ دکترای ریاضی خود را در سال 1964 به سرعت پله های ترقی در ریاضیات را پشت سرگذاشت. او مربی ریاضی و سپس استادیار دانشگاه ایالتی کالیفرنیا برگزیده شد. او در این زمان با آلفرد گری که او نیز یک ریاضی دان بود، ازدواج کرد. در سال 1968 دانشگاه آمریکایی های واشنگتن کرسی دانشیاری را به او اعطا کرد و سپس او در سال 1971 به استادی گروه ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر برگزیده شد که هنوز در همان پست مشغول به کار است.

   در همان زمان که مری گری به کرسی استادی رسید در جلسه ی سالانه ی انجمن ریاضی آمریکا  در آتلانتیک بیوجرسی برای بررسی موقعیت زنان در ریاضیات شرکت کرد. مری همچنین در نشست داخلی سالانه که فقط مردان در آن حضور می یافتند به نوان اعتراضی آرام و عاری از خشونت شرکت کرد. هنگامی که از مری خواسته شد تا جلسه را ترک کند، وی خودداری ورزید و گفت:«انجمن ریاضی قانونی ندارد تا حضار منحصر به فردی را در جلسات خود بپذیرد.» زمانی که به او گفته شد، جلسه فقط منحصر به آقایان است، او پاسخ داد:خوب این کاملا" مشخص است که بنده آقا نیستم! پس از  اعتراض مری به عملکرد انجمن برای همه ی حضار و شنوندگان آزاد اعلام شد و انجمن بعدها روش های آزادمنشانه تری را پیش گرفت.

   به یاد آورد که مری به این دلیل ریاضیات را به جای رشته ی حقوق انتخاب کرد که کمک های مالی قابل توجهی از طرف دولت به دانشگاه تعلق می گرفت. مری در اواخر دهه ی 1970 به هدف دراز مدت خود دست یافت. او مدرک حقوق خود را از دانشگاه آمریکایی ها اخذ کرد و برای گفت و گوهای مقدماتی پیش از بحث های دیوان عالی آمریکا در دادگاهی در منطقه ی کلمبیا برگزیده شد. او از اینکه در کارش از دانش حقوق و آمار برای بررسی و اثبات موارد تبعیض علیه زنان و اقلیت ها استفاده می کرد، بسیار خرسند بود.

    مری از دهه ی 1970 تاکنون در سازمان های گوناگونی فعالیت کره است. او عضو فعال سازمان عفو بین المللی، انجمن آمریکایی اساتید دانشگاه ها، انجمن ریاضی آمریکا و انجمن ریاضی زنان است. مری عضو انجمن های ریاضی انگلستان و فرانسه نیز هست. او چندین بار سرگروه ریاضی دانشگاه آمریکایی ها بوده است.

    مری پس از اخذ دانشنامه ی حقوق علایق خود را در آمار و استفاده از آمار در اقامه ی دعوای حقوقی رواج داد. بیش تر پژوهش اخیر او در زمینه ی قانون کامپیوتر است. یک نمونه ی جالب در قانون کامپیوتر، طرح این سوال است که اگر یک شرکت تمام اطلاعات خود را در یک سیستم کامپیوتر ذخیره کند و اطلاعات ذخیره شده با از بین رفتن نابود شود، آیا می توان علیه تولیدکننده ی کامپیوتر اقامه ی دعوا کرد؟ مری با برخورداری از دانش کامپیوتر ، آمار و حقوق، کارشناسی آگاه در زمینه ی حقوق استفاده از کامپیوترها به حساب می آید.

    مری برای فعالیت های بزرگ خود مورد تحسین همگان قرار گرفته است و برای ایراد سخنرانی علیه نقض حقوق بشر به تمام دنیا سفر می کند. او در دانشگاه آمریکایی ها، زنان و اقلیت ها را برای کسب پیشه هایی مربوط به ریاضیات تشویق می کند. یک چهارم اعضای گروه ریاضی دانشکده و اکثریت دانشجویان دکترای ریاضی را زنان تشکیل می دهند. اگرچه مری فرزندی ندارد، اما الگوی خوبی برای دختران است و هر سال در بین دانشجویان نفوذ و محبوبیت بیش تری پیدا می کند.

    از دهه ی 1950 تاکنون بدون تردید موقعیت زنان در ریاضیات  تغییر کرده است. امروزه در آمریکا بیش از بیست درصد از کسانی را که مدرک ریاضی به دست آورده اند، زنان تشکیل می دهند. اکنون وقتی یک نفر کلمه ی ریاضیدان را به زبان می آورد، دیگر فکر نمی کنیم که او یک مرد است، زیرا ما دیگر برای اندیشیدن، کسانی را مانند مری داریم. او الگوی شایسته ای برای همه ی زنان است. او ثابت کرد زنان می توانند در ریاضیات موفق شوند و همزمان به سطوح بالایی در چند حوزه ی علمی دست یابند. چنین موفقیتی به پشتکار، تلاش، نیرو و مهم تر از همه به عشق به ریاضیات نیاز دارد.

منبع:جنگ ریاضی دانش آموز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد