علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

رشد کارآفرینی از طریق مراکز توسعه کسب و کار

سایت JobPortal منبع
رشد کارآفرینی از طریق مراکز توسعه کسب و کار عنوان
دکتر سیامک نوری - مونا گلچین‌پور - آزاده حضوری نویسنده
1387/02/24 تاریخ

روی آوردن به کسب و کارهای کوچک، یکی از عوامل کلیدی رشد و توسعه اقتصادی در عصر مدرن است و در مرکز رقابت بین المللی قرار دارد. ایجاد کسب وکارهای کوچک موجب بهره مندی مردم و کشور می شود.

خلاصه
دومین کنفرانس ملی سرمایه‌‌گذاری مخاطره پذیر مرجع

    چاپ   ارسال برای دوستان


  • چکیده

از آن جایی که طی چند سال گذشته بحث ایجاد و توسعه کسب و کار های کوچک ، به طور جدی با نگاهی معطوف به انعطاف سازمانی و استراتژی تغییر مستمر در فرآیندها ،مطرح شده است ، ضروری است که یک دگردیسی در برنامه ها و سیاست های دولت در حمایت بی دریغ از بنگاه های بزرگ که عملاً عمر آن ها به سر آمده است ، صورت گیرد .

لذا دولت ها در صدد تشویق کسب و کارهای کوچک  و تأمین سرمایه و تکنولوژی و تسهیلات لازم برای تولید کالا و نیروی کار مناسب در جهت بهره مندی هر چه بیشتر مردم و کشور هستند .

به منظور دستیابی به این هدف ،مراکزی تحت عنوان "مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک" –SBDC – راه اندازی شده اند که با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع به ارائه خدمت به صاحبان ایده های مفید در زمینه کسب و کارهای کوچک     می پردازند.

روی آوردن به کسب و کارهای کوچک ،یکی از عوامل کلیدی رشد و توسعه اقتصادی در عصر مدرن است و در مرکز رقابت بین المللی قرار دارد. ایجاد کسب وکارهای کوچک موجب بهره مندی مردم  و کشور می شود. قبل از آنکه مردم بتوانندکاری را شروع کنند ، باید دارای سرمایه ، تکنولوژی ، تسهیلات لازم برای تولید کالا و نیروی کار مناسب باشند،همچنین باید دارای روحیه مناسب و شرایط روانی متعادل برای موفقیت در کارآفرینی باشند.

طرح به راه اندازی مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک در چندین دانشگاه کشور که براساس نظر معاونت توسعه ی صنایع پیشرفته انتخاب می شوند ، اجرا می گردد و کلاً‌ خدمات  این مراکز برای هر فرد حقیقی و حقوقی که در حال راه اندازی  یک کسب و کار کوچک ومتوسط بوده و یا گسترش کار خود را انجام می دهد ،‌ ارائه می شود .

با چنین نگرشی ، علاوه بر ایجاد اشتغال با بهره گیری از این مراکز کسب و کارهای کوچک می توان با جهت دار نمودن تحقیقات به سیکل تکمیل زنجیره توسعه به معنی واقعی دست یافت . ما در این مقاله، به معرفی مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک و نیز عملکرد آنها و ارائه ایده هایی در جهت عملکرد هر چه بهتر این مراکز ،‌ پرداخته ایم.

مقدمه

در جهانی به سر می بریم که در آن ، تحولات پیچیده ای با سرعت بسیار بالا جریان دارد، به گونه ای که رویارویی با آن به صورت یک چالش برای دولت های هوشمند در آمده است. .

از این رو ، دولت ها نه تنها می کوشند تا جایگاهی در خور اهمیت برای کشور خود در این تقسیم بین المللی کار، دست و پا کنند، بلکه در پی آن هستند تا سیاست ها و عملکردهای خود را هم با این شرایط محیطی جدید هماهنگ نمایند ، تا بدین ترتیب اقتدار و حاکمیت سیاسی -  اقتصادی خود را پایدار کنند.

اگرچه نظریه های مربوط به بنگاه های کوچک و متوسط بیش از یک سده قدمت دارند و نظریه پردازان کلاسیک آن را مطرح می کرده اند ، ولی در دو یا سه دهه اخیر و همزمان با گسترش نفوذ نظریه پردازان کلاسیک ، نظریه مزبور در قالب کارآفرینی رونقی دو چندان گرفته است. به طور کلی گفته می شود که گسترش بنگاه های کوچک و متوسط، در چهار بعد باعث تحول در جامعه می شود :

بعد اجتماعی ‎؛ یعنی گسترش بنگاه ها موجب افزایش اشتغال می شود ، این بنگاه ها گرایش به کاربرد فنون کاربر دارند تا سرمایه بر؛

بعد اقتصادی ؛ یعنی توزیع درآمد در جامعه همگون تر شده و از این نظر جلوی بسیاری از تنش های اجتماعی گرفته می شود؛

بعد سیاسی ؛ یعنی این گسترش موجب پخش شدن فرصت ها در میان مردم می شود و از قدرت گیری گروهی خاص جلوگیری می کند ؛ برخی نیز آن  را گامی در جهت توسعه دموکراسی و جامعه مدنی می انگارد و بالاخره؛

بعد شخصی ؛ یعنی فضائی مناسب تر برای بروز خلاقیت انسان هایی اقتصادی فراهم خواهد کرد.

تحول دراین چهار بعد ، با نوعی افزایش پویش و انعطاف پذیری در برابر تغییر و تحولات جهانی همراه است.به عبارت دیگر، چون به طور طبیعی این بنگاه ها را کسانی می گردانند که از قدرت ایجاد و توسعه کسب وکارها برخوردارند ، از این رو به سرعت در برابر تغییرات ، واکنش نشان می دهند ، خود را با آن سازگار می کنند و در راستای منافع خود ، برآن  اثر می گذارند.

برای درک عمیق تر این پویش و انعطاف پذیری ،کافی است که بگوئیم ؛ فردی که قصد ارائه طرحی برای ایجاد و یا توسعه کسب وکاری کوچک دارد باید از این ویژگی ها برخوردار باشد :

ابتکار عمل ؛ قدرت تصمیم گیری و پیگیری فردی ؛ قدرت تشخیص فرصت ها و  عمل به موقع ؛ حرکت با ریسکی حساب شده ؛ دقیق و نگران کیفیت ؛ حساس نسبت به سود و زیان و بهره وری عوامل ؛ دارای اعتماد به نفس و سرانجام شجاعت و جسارت برای بیان نظرات.

دولت ها به طور معمول ، با اعتقاد بر نظام اقتصادی بازار آزاد ، یک سازمان  دولتی را مسئول سیاست گذاری و اجرای مسائل مربوط به بنگاه های کوچک و متوسط کرده اند. این سیاست ها یک هدف مشخص را دنبال می کنند که عبارت است از تقویت و گسترش بنگاه های کوچک و متوسط و فرهنگ کارآفرینی. ابعاد این حمایت گوناگون است ، ولی به طور کلی آنها را می توان به صورت زیرخلاصه کرد :

وام و اعتبارات ، تکنولوژی ، خدمات مشاوره ای ، حمایت های اطلاعاتی ، ظرفیت سازی علمی ، ایجاد تسهیلات برای تأسیس شرکت ها ، آموزش.

امید می رود که ، به انبوه بنگاه های کوچک و متوسط ،کشور بهای لازم را بدهد . شاید تنها راه مقابله با بحران اقتصادی موجود همین باشد که جایگاهی مناسب در زنجیره تولید جهانی پیدا کنیم ، فرصت ها را دیگر نباید از دست بدهیم.

  • ایجاد کسب و کارهای کوچک

امروزه تجربیات فراوانی در سراسر دنیا راجع به طراحی برنامه ها ، ارتقاء و ایجاد انگیزه و کمک به ایجاد و توسعه کسب وکارهای کوچک وجود دارد.چنین تجربیاتی فقط منحصر به آمریکا نیست ، بلکه در آسیا ، داستان های زیادی در رابطه با توسعه کسب و کارها از طریق مراکز متعدد وجود دارد.

دولت می تواند برای آموزش مجریان و صاحبان کسب وکارهای کوچک با تسهیل امکانات لازم ، از طریق منابع مختلفی به این مهم دست یابد :

مؤسسات آموزشی دولتی و دانشگاه ها ‌‌‍؛سازمان های محلی ( حکومت های محلی )؛مؤسسات آموزشی خصوصی؛اتاق های بازرگانی و تجاری؛مؤسسات توسعه مدیریت؛انجمن های بازرگانی؛سازمان های مشاوره ای.

به طور کلی می توان نقش سیاست گذاری و اجرایی دولت ها در توسعه آموزش کسب وکارها با توجه به کشورهای مختلف را در زیر بیان کرد:

  1. فرهنگ سازی و ترویج روحیه راه اندازی و توسعه کسب وکارهای کوچک
  2. اصلاحات ساختاری و نهادسازی
  3. ایجاد مؤسسات آموزشی دولتی – خصوصی 
  4. پرورشگاه های کسب وکار کوچک 
  5. آموزش ایجاد و توسعه کسب وکارهای کوچک
  6. آموزش های از راه دور
  7. مشاوره های مالی- فنی و مهندسی
  8. نقش اطلاع رسانی  دولت

آموزش ایجاد وتوسعه کسب وکارهای کوچک ، مقوله مهمی است که کشورهای پیشرفته در فرآیند توسعه اقتصادی-  اجتماعی نسبت به آن توجه جدی مبذول داشته اند و پرورش مجریان و این مراکز را در اولویت  برنامه ای توسعه خود قرار داده اند.

با توجه به تجربیات سایر کشورها می توان نتیجه گرفت که بایستی پرورش مراکز ایجاد وتوسعه کسب وکارهای کوچک را به عنوان گام اولیه توسعه تلقی کرد که این مهم بدون ایفای نقش فعالانه دولت محقق نخواهد شد.

  • اقدام به راه اندازی  یک کسب وکار کوچک 

بنا بر نوع و ماهیت کسب و کار ، موارد زیر  ملزومات خاص شروع کار، می باشند که بسته به شرایط قابل حذف و یا تغییر می باشند. که در زیر نامبرده شده اند :

  • تعیین نوع ساختار قانونی شرکت و مستند سازی؛
  • ثبت کسب و کار با نام انتخاب شده ؛
  • اخذ  مجوز ها و لیسانس های موردنیاز کسب و کار؛
  • اخذ  اطلاعات مربوط به مالیات شرکت  ؛
  • انجام کارهای مربوط به  بیمه ؛
  • تعیین مکان مطلوب برای شروع کار؛
  • آگاهی از مکان نمایندگی ها و مؤسسات ارتباطی مفید.

مراحل زیر ، ابزاری برای شروع کار می باشند :

  • انتخاب کسب و کار بر اساس علاقه و توانایی ها؛ 
  • ارزیابی امکان به وقوع پیوستن کسب وکار ؛
  • توجه  به ملزومات شروع کار ؛
  • تنظیم طرح کسب و کار؛
  • تعیین  منبع اولیه سرمایه خود ؛
  • نهایی کردن  نیازمندی های شروع کسب و کار.

سؤالات پیش رو در هنگام راه اندازی یک کسب وکار کوچک

  • از کجا شروع کنم؟
  • برای پیشبرد یک کسب وکار به چه ملزوماتی نیاز دارم؟
  • کسب و کارهای خوب برای شروع کدامند؟( ارائه چند مثال )
  • چه کسب و کارهایی با حداقل ریسک مواجهند؟
  • چه مدارک قانونی نیاز است؟
  • آیا هیچ بیمه خاصی دارم؟
  • آیا داشتن یک شریک کاری خوب است؟
  • کدام نوع مالکیت قانونی ( ساختار کاری ) مناسب تر است؟
  • آیا به یک طرح کاری نیاز دارم؟
  • چه مقدار سرمایه  نیاز دارم؟
  • چطور وجوه نقدی مورد نیاز خود را تأمین کنم؟
  • آیا حمایت مالی  برای شروع یک کسب و کار کوچک از من صورت می گیرد؟
  • برای استخدام کارمندان به چه چیزهایی نیاز دارم؟
  • آیا می توان یک کسب و کار نیمه وقت ، راه اندازی کرد؟
  • آیا می توان یک کسب وکار خانگی ، راه اندازی کرد؟
  • آیا نیاز است مطلبی راجع به تکنولوژی ( کامپیوتر و اینترنت ) یاد بگیرم؟
  • از کجا می توانم تمامی کمک های مورد نیازم را دریافت کنم؟

 قبل از فرو رفتن در بطن کار ، ابتدا به گام های اولیه زیر توجه کنید :

دلایلی که می خواهید به خاطر آن ها یک کسب و کار کوچک راه اندازید کدامند؟ با مالکان کسب وکارهای کوچک موفق ، صحبت کرده یا راجع به آنها مطالعه کنید و جواب خود را با آنها مقایسه کنید .آیا دلایل شما ، واقع بینانه هستند؟

یک ارزیابی شخصی از مهارت ها و شخصیت خود انجام دهید تا به این ترتیب زمینه هایی را که امکان موفقیت کار شما در آن هست -  و توانش را هم دارید -  بشناسید؛

تحقیقات مختصری راجع به بازار انجام دهید .از خودتان بپرسید: آیا ایده من کاربردی است و آیا نیازی را برآورده خواهد کرد؟

با مالکان کسب وکارهای کوچک مشابه زمینه کاری خود ، صحبت کنید. تعیین کنید که ساعات کاری شما درحال حاضر به چه صورت است و تلاش کنید که یک روز را شبیه یک کسب و کار مشابه و البته موفق بگذرانید ، تا براساس آن ، برای باقی روزهایتان برنامه ریزی کنید.

یک دوره کلاس آموزشی آغاز یک کسب وکار کوچک بگذرانید -  با SBDC  محلی یا دانشگاهی خود در ارتباط باشید تا از مباحث کلاس ها مطلع شوید و استفاده کنید.

اکنون شما برای برداشتن گام های بعدی در این راه ، که بدین شرحند ، حاضر می باشید : 

  • یک طرح کار  بنویسید؛
  • از خودتان بپرسید : آیا این طرح ،گویای  کافی بودن یا نبودن درآمد حاصله از این کسب و کار را برای جبران هزینه ها، سود خالص شخصی خودم( مالک )، میزان بازگشت سرمایه مناسب ،... می باشد؟
  • منبع مالی مناسبی  را برای خود در نظر بگیرید؛
  • مکان مناسبی  را برای کسب و کارتان فراهم کنید؛
  • کسب و کار خود  را با نام انتخابی به ثبت برسانید؛
  • امکانات و تجهیزات  مورد نیاز خود را سفارش دهید؛
  • کارمندانی استخدام کرده و آموزش دهید -  این امر منجر می شود که شما پرسنلی حرفه ای داشته باشید -  سیاست ها و رویه کاری خود را نیز تعیین کنید.

چه کسب و کارهایی با حداقل ریسک مواجهند ؟

احتمالا مشاغل با ریسک کم ،آنهایی هستند که به سرمایه گذاری کمتری برای شروع نیاز دارند؛ به صورت نیمه وقت هم قابل انجام هستند ، البته به راحتی و با کمترین ضرر ممکنه ؛  به مرور زمان به کار تمام وقت تبدیل خواهند شد و توسعه پیدا خواهند کرد ؛ امکان تعطیلی یا تغییر دارند البته بدون نیاز به آموزش بیشتر.

کسب و کارهای خدماتی در زمینه انتشارات ؛طراحی وب سایت ؛مشاوره ؛کارهای سهل الوصول و بی نیاز از تخصصات ویژه ؛باغ داری و مرتع داری (مخصوصاً اگر که اخیراً تجهیزاتش را در اختیار داشته اید)،کارگاه های ویژه فعالیت های ورزش فکری و غیره نظیر یوگا و ... از آن جمله اند.طراحی دقیق ، همراه با تهیه یک طرح کار خوب ، برای کاهش ریسک کسب وکار به شما کمک می کند.

آیا داشتن یک شریک کاری ، خوب است؟

در ابتدا از خودتان بپرسید که، چرا شما یک شریک کاری  می خواهید؟ آیا آن شریک سرمایه ای برای استفاده در راه اندازی کسب وکارتان دارد؟ آیا مهارت های شریکتان مکمل مهارت های شماست؟ آیا شما و شریکتان ، دیدگاه های مشترکی برای کسب وکارتان دارید؟ بهتر است که توافق نامه شراکت برای خود بنویسید.SBDC به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.مواردی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

نقش ها و مسئولیت ها.چه کسی، چه کاری را انجام دهد؟ چطور تصمیم گیری کنید؟ چطور چالش ها را برطرف کنید؟

نسبت به انحلال شراکتتان هم تصمیماتی داشته باشید. یادتان باشد ممکن است در حال حاضر با شریکتان در توافق باشید اما هم مردم و هم شرایط دائماً در حال تغییرند و کسی از آینده خبر ندارد.

آیا به یک طرح کاری نیاز دارم؟

بله ، حتی اگر قصد دارید که ریسک کرده و خود ، بودجه موردنیازتان را تأمین کنید. یک طرح کار، ابزاری است برای شما تا درباره کسب و کارتان بیندیشید و مطمئن شوید که تمام مسائل و فرصت های بالقوه را مدنظر قرا داده اید. یک بخش اصلی طرح کار ، طرحریزی هزینه ها و درآمدهاست تا اینکه عملی بودن یا نبودن کسب وکارتان مشخص شود.پاسخ به تمامی سوالات زیر شما را در طراحی یک کسب وکار کامل یاری می کند.

  1. دلایل ورود شما به کسب و کار چیست؟می خواهید رئیس خود باشید ، می خواهید استقلال مالی داشته باشید ، می خواهیدآزادانه تمامی توانایی های خود را بکارگیرید.
  2. چه کسب و کاری برای شما مناسب است؟چه مهارت هایی دارید؟چقدر وقت آزاد برای اداره کسب و کارتان دارید؟
  3. آیا ایده شما کاربردی است؟رقبای شما چه کسانی هستند؟مزیت رقابتی شما نسبت به شرکت های مشابه موجود چیست؟
  4. علاقه به شروع چه کسب و کاری دارید؟ چه خدمت یا کالایی قرار است ارائه دهید؟ مکان کاری شما کجاست؟ نام کارتان چیست؟چه امکاناتی دارید؟ چه تسهیلاتی می خواهید؟

آیا می توان یک کسب وکار خانگی  راه اندازی کرد؟

بسیاری از کسب وکارها می توانند در خانه راه اندازی شوند. با مقامات شهر یا استان خود صحبت کنید تا عنوان کنند که جوازی نیاز دارید یا خیر. همسایگانتان را مدنظر قرار دهید تا مبادا شرایط کاریتان ،آنها را مورد آزار و اذیت قرار دهد (سر و صدا ، آلودگی،...) در این نوع کسب وکار ، بایستی که شرایط منزل خود را نیز در نظر داشته باشید (آیا می خواهید مشتریان به منزل شما مراجعه کنند یا خیر...).آیا شما بخش جدایی در منزلتان دارید که به طور اختصاصی به کارتان تخصیص دهید؟

آیا نیاز است مطلبی راجع به تکنولوژی ( کامپیوتر و اینترنت ) یاد بگیرم؟

امکان ندارد که شما به کسب وکاری فکر کنید که نیاز به تکنولوژی نداشته باشد( استفاده از تکنولوژی اجتناب ناپذیر است) ، کمترین حالت آن استفاده از کامپیوتر در مستندسازی است ، لذا به طور بسیار جدی به یادگیری و آموزش در این زمینه فکر کنید و درصدد تهیه تجهیزات موردنیازش هم باشید.

  • 9 گام به سوی موفقیت   

شرکت های بزرگ در حال کوچک سازی می باشند. مهندسی مجدد، بسیار در سازمان ها رایج شده است. بسیاری از مردم در صدد شروع کسب و کارهای کوچک می باشند. در حقیقت هر 11 ثانیه در آمریکا یک کسب و کار کوچک جدید راه اندازی می شود. تعداد بسیاری از آن ها شکست می خورند، اما شما با توجه به موارد زیر می توانید از افراد موفق در این عرصه باشید:

  1. زیرک باشید؛
  2. پند پذیر باشید؛
  3. طراحی کنید؛
  4. حامی خود باشید؛
  5. از استخدام کارمند در شروع کار پرهیز کنید؛
  6. از کامپیوتر در کار کمک بگیرید؛
  7. مصمم باشید؛
  8. موفقیت را پیش روی خود بدانید؛
  9. کار خود را به تعویق نیندازید.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد