علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

رشد کارآفرینی از طریق مراکز توسعه کسب و کار۴


اقدامات پیشنهادی به منظور هر چه بهتر شدن عملکرد این مراکز

  • اجرای سمینار های آموزشی در دانشگاه ها؛
  • طرح محتوای درسی چند واحدیِ "" کارآفرینی "" و "" ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک ""  برای دانشجویان؛
  • طرح توسعه کسب و کارهای کوچک در حوزه تکنولوژی اطلاعات؛
  • ارائه کلاس هایی با موضوعات مختلف مربوط ، پیرامون ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید؛
  • انجام پژوهش های تحقیقاتی مختلف در زمینه مطالعه و طراحی دوره های آموزشی برای متقاضیان مربیگری آموزش ""  ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط ""؛
  • انجام پژوهش های تحقیقاتی مختلف در زمینه مطالعه و طراحی دوره های آموزشی برای متقاضیان در مرحله ایجاد و توسعه مراکز و آموزشکده های پرورش صنایع کوچک و متوسط؛
  • انجام پژوهش های تحقیقاتی مختلف در زمینه مطالعه و طراحی دوره های آموزشی برای متقاضیان در مرحله احداث کسب و کارهای کوچک و متوسط؛
  • انجام پژوهش های تحقیقاتی مختلف در زمینه مطالعه و طراحی دوره های آموزشی برای متقاضیان در مرحله بهره برداری کسب و کارهای کوچک و متوسط؛
  • انجام پژوهش های تحقیقاتی مختلف در زمینه مطالعه و طراحی دوره های آموزشی برای متقاضیان ، در مرحله رشد و صادراتی شدن فرآورده های کسب و کارهای کوچک؛
  • انجام مطالعات تطبیقی برای انتقال تجارب سایر کشورها؛
  • بررسی دلایل رکود و ورشکستگی شرکت ها؛
  • مطالعه و بررسی تجربیات مالکان یا کارفرمایان کسب و کارهای کوچک؛
  • مطالعه و بررسی ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک؛
  • بررسی و تدوین استراتژی  جامع در این زمینه در دانشگاه های سراسر کشور؛
  • بررسی و تدوین استراتژی  جامع در این زمینه  در کلیه مراکز تحقیقاتی (آموزشی) سراسر کشور؛
  • مطالعه و بررسی زمینه ها و موانع اجتماعی و فرهنگی توسعه کسب و کارهای کوچک؛
  • طرح اجرای بازارچه کارآفرینی.

صنایع پیشرفته ایدرو(IDRO)  ، تحول تدریجی و پایدار

معاونت توسعه صنایع پیشرفته اواخر سال 1381 بر اساس ماموریت‌های قانونی و استراتژی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز سازمان تاسیس شد. این معاونت، فرایند کامل تحقق محصول در حوزه‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته را از مرحله شکل‌گیری ایده تا تجاری‌سازی محصول از طریق ایجاد کسب و کارهای موجه و در قالب دو حوزه اصلی و استراتژیک توسعه و ایجاد طرح‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری اجرا می‌کند.

در استراتژی توسعه و ایجاد طرح‌ها )مرحله اول)، ایجاد و توسعه طرح‌ها و ایده‌های قابل سرمایه‌گذاری از طریق انتخاب موضوعات مناسب، تامین منابع مالی و نظارت بر اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی به منظور تدوین دانش فنی و تکنولوژی‌های مربوطه، مورد توجه قرار گرفته و طرح‌های فوق که قابلیت سرمایه‌گذاری برای تولید صنعتی داشته باشند در فرایند توسعه سرمایه‌گذاری صنایع پیشرفته پردازش می‌شوند.

در بخش توسعه سرمایه‌گذاری (مرحله دوم( شناسایی موضوعات، انجام مطالعات امکان‌سنجی و تدوین طرح سرمایه‌گذاری (B.P) به منظور ایجاد واحدهای کوچک و متوسط (SME) با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و صاحبان دانش فنی خارجی مورد توجه است.

ایجاد شرکت‌های تخصصی به عنوان ابزار و یکی از عناصر ساختاری در توسعه صنایع پیشرفته مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ها و اقدامات اجرایی از طریق آنها دنبال می‌شود. این شرکت‌ها با تمرکز بر هر یک از حوزه‌های فناوری برتر به عنوان بازوی تخصصی و اجرایی سازمان محسوب شده و مسؤولیت‌های زیر را برعهده دارند:

  • شناسایی طرح‌های سرمایه‌گذاری و تدوین طرح‌های توجیهی کسب و کار
  • سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مصوب
  • نظارت بر اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری
  • نگهداری و ارتقای شرکت‌های وابسته.

الف) مدیریت توسعه و ایجاد طرح‌ها

  1. توسعه هماهنگ کارآفرینی : در این برنامه طرح توسعه کارآفرینی به منظور ارتقای توانایی‌های مهندسی کشور، طراحی و ساخت تجهیزات و دسترسی به فناوری‌های نوین با تکیه بر توان متخصصان داخلی و برای به تولید رساندن پروژه‌هایی با توجیه فنی، اقتصادی و بازاری که در کوتاه‌مدت (حداکثر 3 سال) عملی باشند، به اجرا درآمده است.
  2. گسترش نوآوری: نوآوری یا کاربردی کردن ایده‌های نو و طرح‌های جدید از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعتی هستند. در این راستا، برنامه گسترش نوآوری با هدف تبدیل ایده به محصول و با اتکا به منابع سرمایه‌ای و علم و دانش و خلاقیت محققان و افراد صاحب ایده تدوین شده است.
  3. توسعه مراکز کسب و کارهای کوچک (SBDC): این برنامه تلاش مشترک بین بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی و دولت است که براساس استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی‌ (فضای فیزیکی، نیروهای متخصص، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و ...) برای تجاری‌سازی پروژه‌های تحقیقاتی به اجرا درآمده است.

توسعه و تعمیم تکنولوژی‌های صنعتی بخصوص در زمینه صنایع با تکنولوژی برتر، ایجاد هسته خط‌شکن و دستیابی به تکنولوژی‌های بنیادی از اهداف عمده این مراکز بوده است. سازمان گسترش با اجرای این طرح توانسته از پتانسیل‌های تحقیقاتی موجود در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی برای تولید طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری، استفاده بهینه کند اقدامات انجام شده به شرح ذیل است:

ایجاد 10 مرکز SBDC در پژوهشکده رویان، پژوهشکده میکروالکترونیک، مرکز تحقیقات و علوم و تکنولوژی در پزشکی و دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، آزاد اسلامی و شیراز

تصویب 157 طرح در مراکز 10 گانه SBDC با اعتبار معادل 54 میلیارد ریال

راه‌اندازی سایت مراکز کسب و کار کوچک http://www.sbdc.ir

برگزاری 4 همایش تجاری‌سازی ایده‌های SBDC در مراکز SBDC دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت و صنعتی امیرکبیر تهیه فیلم مستند از راه‌اندازی مراکز SBDC

در سال 1383 تعداد 9 عنوان پروژه مراکز SBDC خاتمه یافته که برای فرایند سرمایه‌گذاری معرفی شده‌اند .

  1. ارتقای تحقیق و توسعه در شرکت‌ها: این برنامه برای حمایت از ایجاد و گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R&D) برای ارائه محصول / فرایند نوین در شرکت‌های تابعه و تحت پوشش سازمان تدوین شده است.
  2. هدف این برنامه، افزایش توانایی‌های تکنولوژیک شرکت‌ها از طریق حمایت و مشارکت منطقی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه آنها در راستای فراهم ساختن زمینه پیشتازی سازمان گسترش برای حضور در بازارهای جهانی است.

ب) مدیریت توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته

این حوزه اواخر سال 1381 به منظور شناسایی، بررسی، انتخاب و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر فناوری‌های برتر ، فعالیت خود را آغاز کرد. اهداف این بخش شامل شناسایی حوزه‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته، ایده‌ها و طرح‌های توجیه‌پذیر و ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید در حوزه فناوری‌های نوین برای حضور در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق مشارکت با بخش خصوصی و شرکت‌های تخصصی، برقراری مشارکت‌های بین‌المللی (Joint Venture) ، توسعه دانش فنی، جذب، انتقال و تجاری‌سازی فناوری، ایجاد واحدهای پایلوت و نمونه‌سازی و ایجاد خوشه‌های تکنولوژیک برای تدوین طرح‌های توجیهی و دستیابی به دانش فنی تعریف شده که در حال حاضر حوزه‌های صنعتی مبتنی بر فناوری‌های برتر برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری شامل بیوتکنولوژی، مواد پیشرفته، الکترونیک و میکروالکترونیک، فناوری اطلاعات و صنایع هوایی است.

در راستای اجرای برنامه‌های توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تخصصی فوق اقدامات ذیل توسط این مدیریت انجام می‌شود:

  1. شناسایی طرح‌های سرمایه‌گذاری و تدوین طرح‌های توجیهی کسب و کار 
  2. شناسایی سرمایه‌گذاران و صاحبان دانش فنی داخلی و خارجی به منظور ایجاد Joint Venture
  3. سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مصوب
  4. ایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی فناوری
  5. نظارت بر اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و نگهداری و ارتقای شرکت‌های وابسته
  • ارزشیابی پروژه های پیشنهادی به مرکز SBDC  

هم اکنون در کشور ما ،مراکز کار آفرینی به دلیل عدم تخصیص بودجه در آستانه تعطیلی می باشند.با توجه به شعار دولت نهم مبنی بر اشتغال زایی و توسعه کار آفرینی ،عملا هیچ بودجه ای برای مراکز کار آفرینی در نظر گرفته نشده است و این بحث کار آفرینی باید از طرف مسوولان در مجموعه اجرایی کشور مد نظر قرار گرفته شود.

دانشگاه ها در ابتدای قرن گذشته رسالت آموزش را بر عهده داشته اند و پس از آن توسعه در دانشگاه ها مطرح شد و  در سال های اخیر کار آفرینی در دانشگاه ها مورد توجه است ، به طوری که یکی از چهار نقش مهم دانشگاه در کار آفرینی تعریف شده است.

هم اکنون یکی از مهم ترین چالش های عمده دانشگاه ها ،فاقد مهارت بودن دانش آموختگان برای ورود به بازار کار می باشد، به طوری که دانشگاه ها توانایی تربیت دانش آموختگان دارای مهارت برای راه اندازی کسب و کار را ندارند و دانش آموختگان قادر به توسعه کسب و کار نیستند،لذا باید کار آفرینی به نحوی در دانشگاه ها توسعه یابد که دانشجویان علاوه بر دانش دانشگاهی از مهارت های لازم برخوردار شوند.

کار آفرینی بالا بردن قابلیت اشتغال است و نه ایجاد اشتغال ، در جامعه ما با توجه به معضل اشتغال باید به کار آفرینی توجه جدی شود. اما متاسفانه کار آفرینی در دانشگاه های ایران توسعه نیافته است و همین امر موجب شده است تا دانشگاه های ایران جزو 500 دانشگاه معتبر دنیا قرار نگیرد.

ما در مدت چند ماه  در مرکز SBDC  دانشگاه علم و صنعت فعال بوده و  موفق به طراحی چک لیست " ارزشیابی پروژه های پیشنهادی به مرکز SBDC  "شده ایم که نتایج خوبی را در برداشته است ، بندهای مختلف آن عبارتند از :

اطلاعات کلی ،مجری ،دانش فنی ،جذابیت ،بازار ،نتایج ،برسی مالی .

بعد به کلیه سوال ها متناسب با نوعشان امتیاز دهی شده است و بر این اساس امتیاز طرح های پیشنهادی به این مرکز سنجیده می شوند .

  • پیشنهادات

برای خاتمه به این بحث علاوه بر پیشنهادات آمده در بخش "" اقدامات پیشنهادی به منظور هر چه بهتر شدن عملکرد این مراکز "" بهتر است  به موارد کلی  زیر نیز ،توجه شود :

مراکز به وجود آورنده ی ایده ، باید به طور جدی ، هماهنگ و متداوم به انجام نقش خود بپردازند؛

مراکز دریافت ، به هنگام کردن ، رشد دهی و ثبت و نگهداری ایده های جدید باید  به  وجود آیند ، تا از فراموشی و دلسردی صاحب ایده و بی ارتباطی و غیر ضروری بودن ایده جلوگیری نمایند.(مراکزی چون سازمان پژوهش و تحقیقات صنعتی ، بانک های اطلاعاتی و غیره از این دسته اند.) ؛

صاحبان ایده های باارزش و مطابق با نیاز جامعه ، تشویق شده و ارزش معنوی یا امتیاز خاصی در همین زمینه برای آنها قائل شوند؛

تا آنجا که ممکن است سیاست های ثابت و تغییر ناپذیری در مورد اقتصاد و صنعت به کار گرفته شود. تعیین چارچوب سیاست اقتصادی کشور در بخش صنعت و تعیین محدوده بخش های خصوصی ، تعاونی و غیره یک عامل بسیار قوی در ایجاد انگیزه و ایده می باشد.  

  • جمع بندی و نتیجه گیری

به طور کلی هدف مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک ،‌ ارتقا و توسعه اقتصادی از طریق تدارک کمک های مدیریتی و فنی برای مؤسسات کوچک و متوسط می باشد .

توسعه و تعمیم تکنولوژی های صنعتی به خصوص در زمینه صنایع با تکنولوژی برتر ، ایجاد هسته خط شکن و دستیابی به تکنولوژی های بنیادی از اهداف عمده این مراکز بوده و برقراری ارتباط با دانشگاه های کشور ، تعمیق رابطه بین صنایع و دانشگاه ها، تهیه اطلاعات بهینه بازاریابی ،‌مدیریت و حمایت فنی و اجرای طرح های تحقیقاتی ، ‌در اولویت فعالیت های آن ها قرار دارد .

دانش آموختگان به دلیل نداشتن مهارت ،عدم برخورداری از تجربه مفید ،عدم آشنایی با چگونگی استفاده از دانش تخصصی و مهارت در فرصت شناسی و فرصت سازی، ترس از شکست و ناکامی در راه اندازی کسب و کار و ... فاقد توانایی راه اندازی کسب و کار متناسب با دانش فرا گرفته در دانشگاه ها هستند ، لذا باید کارآفرینی در در     دانشگاه ها توسعه یلبد.

این طرح در چندین دانشگاه کشور که براساس نظر معاونت توسعه ی صنایع پیشرفته انتخاب می شوند ، اجرا می گردد و کلاً‌ خدمات  این مراکز برای هر فرد حقیقی و حقوقی که در حال راه اندازی  یک کسب و کار کوچک و متوسط بوده و یا گسترش کار خود را انجام می دهد ،‌ ارائه می شود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد