علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

تبلیغات چیست؟ اغوای مخاطب یا اثبات صداقت

تصور اینکه تبلیغات می تواند پرده ای بر روی معایب محصول باشد و موقعیت شرکت و محصول را در نبود تفکری بازار مدار تضمین نماید ، تصوری محکوم به شکست است . کافی است به هنگام گذر از کوچه و خیابان به این تبلیغات رنگ و وارنگ آویخته از در ودیوار با تامل نگاهی بیاندازیم و رها از رنگ و لعاب ، شعارهایشان را با تجربه های خویش در یک ترازو قرار دهیم ، آنگاه به این حقیقت تلخ پی می بریم که در این بین هستند دسته ای از تبلیغات که هدفی جز اغوای مصرف کننده ندارند .

سه هدف عمده برای تمامی فعالیت های ترفیع ( روابط عمومی ، تبلیغات ، فروش و ...) درکتابهای بازاریابی عنوان میشود :

۱) اطلاع دهندگی Informing

۲) ترغیب کنندگی Persuading

۳) یادآوری کنندگی Reminding

به نظر شما فریب مخاطب و گمراه کردن آنها در کدام دسته قرار می گیرد ؟

بایستی توجه داشت که بحث اختلاقیات در بازاریابی ، بخصوص تبلیغات از جنبه رعایت مسئولیت های اجتماعی و وجدان فردی بلکه از دید تاثیر بلند مدت آن در وفاداری مشتریان بسیار حایز اهمیت است و در بلند مدت برای هر شرکتی تعیین کننده میباشد . با این حال ما همه روزه شاهد موارد بسیاری از نادیده گرفتن این اصول در تبلیغات می باشیم . برای اینگونه شرکت ها فقط سه سوال هشدار دهنده مطرح می سازیم شاید که زنگ خطری باشد برای آنها :

۱) آیا می دانید یک مشتری ناراضی ، تجربه منفی خویش را به چند نفر منتقل می کند ؟

۲) آیا می دانید هزینه بدست آوردن یک مشتری جدید چقدر می باشد ؟

۳) آیا می دانید جبران لطمه ای که از این طریق به شما می خورد تا چه میزان هزینه بر وزمان برمی باشد و یا حتی در بعضی موارد جبران ناپذیر است ؟

پس با توجه به این مباحث حتی اگر توجهی به تعهدات اخلاقی ، وجدان فردی و مسئولیتهای که هریک در جهت داشتن جامعه ای سالم داریم ننمایم ، آیا صحیح است که برای بدست آوردن سود جزیی وناچیز در کوتاه مدت ، آینده و اعتبار خود را در بلند مدت فدا کنیم و یوسف به زر ناسره بفروشیم ؟

موارد بسیاری از نمونه های تبلیغات یا بازاریابی گمراه کننده و غیر مسئولانه وجود دارد ولی میتوان به عنوان مثال موارد زیر را مطرح نمود :

- ارائه اطلاعات نادرست و غلط به مخاطب که موجب انحراف و به اشتباه افتادن آنها میشود .

- دستکاری و غلو کردن در مورد یکی از ویژگی ها ، مزایا و منافع محصول یا شرکت و ارائه آن به صورت یک پیام ارتباطی در هریک از فعالیتهای ترفیع

- ادعا کردن موضوعی که توان پاسخگویی آن را درعمل نداریم ( یک موضوع بسیار مهم این است که با ادعاهایی که می کنیم توقع مشتری را آنقدر بالا نبریم که نتوانیم آن را برآورده سازیم . در این صورت حتی اگر محصول ما خوب باشد چون در سطح ادعای ما نیست همواره با مشتری ناراضی مواجه هستیم . )

- توهین به شعور و شخصیت مخاطب

- استفاده ابزاری از صحنه های غیر اخلاقی در جهت پیشبرد اهداف کوتاه مدت .

- به بازی گرفتن احساسات و عقاید و ارزشها و باورهای مخاطبان .

- نادیده گرفتن فرهنگ یک منطقه یا هرخرده فرهنگ یا اقلیت مذهب و اجتماعی .

- عنوان نکردن میزان مناسب مصرف برای کالاهایی که مصرف زیاد آنها مضر است.

- عنوان نکردن مضرات محصولی که مصرف آنها سلامت افراد را بطور جدی به خطر می اندازد .

- استفاده ابزاری از جنسیت در تبلیغات ( در کشور ما مرسوم نیست )

بنابراین باید توجه داشت استفاده از هرگونه عمل غیر مسئولانه و غیر اخلاقی که موجب انحراف مخاطب میشود از دید کلیه متخصصان بازاریابی نه تنها توصیه نمی شود بلکه کاملا" مردود میباشد . در نهایت برای اینکه امیدوار باشیم که مشتریان وفاداری خواهیم داشت و در بلند مدت روابطی حسنه برقرار کرده ایم بایستی از هرگونه حیله ونیرنگ و دروغ پرهیز کرده و صادق باشیم .

هنر بازاریاب امروز، ( فروش یخچال به اسکیمو ) نیست ، بلکه اسکیمو را به عنوان یک مشتری خوشنود ، همواره در کنار داشتن است .


منبع: روزنامه تفاهم

نظرات 1 + ارسال نظر
عربگری 14 مهر 1388 ساعت 08:04 ق.ظ http://xinap.blogfa.com/

سلام
بله کشور ما تنها کشوری است که در مورد فریبکاری با تبلیغات دوست ندارد اطلاع رسانی شود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد