علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

22 اشتباه وبلاگ نویسان ایرانی

22 اشتباه وبلاگ نویسان ایرانی

وبلاگ نویسی مانند هزاران پدیده وارداتی دیگر تحت تاثیر  سلیقه ایرانی قرار گرفته است. با مروری به وبلاگهای خارجی و وبلاگهای فارسی میتوانید تفاوتها و تاثیر سلیقه ایرانی را بر وبلاگها مشاهده کنید. به طور مثال ایرانیها توجه ویژه ای به قالب وبلاگ دارند و علاقمند به استفاده از قالبهایی با گرافیک پیچیده تر هستند در حالیکه در وبلاگ های غربی عموما از قالبها و شمایل ساده تر برای وبلاگ خود استفاده میکنند. حال با نگاهی به وبلاگهای فارسی به چند نکته آزار دهنده که در بین  آنها رایج است اشاره خواهیم کرد.

1.فونت درشت!

برخی فکر میکنند که استفاده از فونت با اندازه درشت برای نوشتن مطالب توجه خواننده را بیشتر جلب میکند. البته این تفکر درستی است اما نه وقتی که همه مطالب وبلاگ با فونتهایی با سایز درشت نوشته شده باشد. خواندن مطالب وبلاگ با فونت درشت مثل  خواندن روزنامه ای است که همه مطالب آنها با فونتی هم اندازه  تیتر صفحه نخست نوشته شده باشد. استفاده از فونتهای با اندازه درشت معمولا نشان از تازه کار بودن نویسنده وبلاگ در دنیای وب و اینترنت است.

2.موزیک در وبلاگ
 برخی از وبلاگ نویسان بر این اعتقاد هستند که خوانندگان وبلاگ ایشان در هنگام خواندن مطالب برای حفظ سلامتی هم که شده بایستی کمی موزیک گوش دهند ! بنابراین یک آهنگ شش و هشت را انتخاب میکنند و با کمک دوستان حرفه ای تر  کاری میکنند که خواننده وبلاگ به محض باز کردن وبلاگ ایشان محکوم به شنیدن موسیقی مورد علاقه نویسنده شوند. گاهی هم موسیقی وبلاگ از نوع  سنتی یا حماسی ، بنیامینی و ... انتخاب می شود. اما باور کنید شنیدن ناخواسته  موسیقی از هر نوعش همیشه هم  جالب نیست ، بخصوص وقتی خواننده در ساعت دو بامداد و وقتی همه خوابند در اتاق تاریک نشسته و ناگهان اسپیکر کامپیوتر همه خانواده را به وحشت اندازد! یا اینکه چند وبلاگ با هم باز شده و هر کدام ساز خود را می زنند یا اینکه خواننده وبلاگ در حال گوش دادن به موسیقی یا رادیوی مورد علاقه خود است ، در این حالات موسیقی وبلاگ تنها یک مزاحم آزار دهنده خواهد بود. به خاطر داشته باشید خوانندگان وبلاگ برای خواندن مطالب شما به وبلاگتان می آیند نه شنیدن موسیقی! اگر مایل به نمایش سلیقه خود را در انتخاب موسیقی برای خوانندگان وبلاگتان هستید می توانید کنترل مدیا پلیر یا لینک مستقیم فایل موسیقی را در وبلاگ قرار دهید تا کاربر به انتخاب خودش به موسیقی گوش فرا دهد! گذاشتن موسیقی در متن وبلاگ  باعث خواهد شد خیلی از بینندگان فورا" از آن خارج شوند و دیگر  از وبلاگ شما بازدید نکنند .


3.جاوا اسکریپت
شما شاهکارید! جدی میگویم! وقتی وارد وبلاگتان می شوم پنجره ای باز شده با نمایش پیامی  به من خوش آمد می گوید و بعد پنجره وقت بخیر باز میشوند گاهی هم اسم  پرسیده می شود تازه وقتی هم میخواهم پنجره مرورگر اینترنت را ببندم پنجره ای باز میشود و پیغام میدهد که "کجا ؟ بودی حالا!"، "خداحافظ عزیز" یا "زود رفتی رفیق وای میستادی چایی دوم" ! تازه وقتی وارد وبلاگتان میشوم از زمین و زمان گل می ریزد و کلی ستاره هم در مرورگر اینترنت به دنبال نشانگر  ماوس هستند در ضمن هزار تا نوشته متحرک هم در بالا و پایین و چپ و راست در حال موج زدن هستند! نگفتم شما شاهکارید! معلومه کارتان خیلی درسته و کلی کامپیوتر بلد هستید! اما راستش من فقط!... فقط  آمده بودم آخرین مطالب وبلاگت را بخوانم که آنهم با این همه گلریزان در وبلاگت نشد.

4.نظر دهی بی معنا یا تبلیغی
من عاشق اینکار هستم! اینقدر که به خاطر همین کار مدتی در آسایشگاه به سر بردم! فقط کافیست یک پست در وبلاگم ثبت کنم آنوقت در بخش نظرات  هزار تا وبلاگ  که حتی مطالب آنها را  دنبال نمیکنم یک نظر می گذارم که "وبلاگ خوبی داری به ما هم سر بزن!" البته چون جدیداً این متن خیلی ضایع شده است با کمی تغییر از عباراتی مثل "با نظرت موافقم به من هم سر بزن" یا "وای! چه مطالب جالبی نوشتی، منم به روز کردم به وبلاگم بیا!" استفاده میکنم. اصولا به قول ماکیاولی هدف هر گونه ضایع بازی را توجیه میکند. از قرار صدها نفر مانند آنچه که اشاره شد معتقدند  با درج نظرات بی تاثیر و تبلیغاتی و آزار نویسندگان یا خوانندگان دیگر وبلاگها می توانند برای خود بازدید کننده کسب کنند. اما اینطور نیست .

5.توجه بیش از حد به جنس مخالف!
بایستی اعتراف کنم که با خواندن بسیاری از وبلاگها به نظر می رسد که هدف و انگیزه  نوشتن وبلاگ توسط نویسنده  و مخاطب اصلی آنها تنها یک نفر از جنس مخالف هست یا  برخی هم کمی وسعت نظر دارند و  دنیا را بزرگتر می بینند و کلاً جنس مخالف را هدف قرار می دهند و حالا با توجه به جنسیت نویسنده در حال نمایش روشنفکر بودن، با سواد بودن، یا متفاوت بودن خود هستند.

6.ناسزاگویی و کلمات نامناسب
بعضی ها فکر میکنن قرار است علیه هنجارهای جامعه شورش کرده و آنرا تغییر دهند و برای شروع هم از  ادب و عفت کلام شروع کرده اند و هر چی ناسزا را در مطالب وبلاگ خود جای میدهند. اگر میخواهید بگویید با چیزی مخالف هستند یا از آن متنفر هستند و آنرا به خواننده هم تفهیم کنید لازم نیست از فحشهای رکیک آنهم از آن نوعش استفاده کنید در صورت استفاده از  کلمات مناسب تر نیز خوانندگان  مخالفت یا تنفر شما را درک خواهند کرد. به خاطر داشته باشید که وبلاگ شما تنها توسط دوستانتان خوانده نمی شود و ممکن است یک نوجوان یا حتی فردی از سر کنجکاوی و در گردش در لینک دیگر وبلاگها یا تصادفی به وبلاگ شما سر بزند و باور کنید در این شرایط مطالب وبلاگ شما میتواند آزار دهنده باشد و حتی ارزش نظرات  شما را نیز کم رنگ کند.وبلاگ یک گفتگوی خیابانی با چند دوست نزدیک نیست و استفاده از فحشهای رکیک نه تنها هنجاری را تغییر نمی دهند بلکه تنها چیزی را که عوض میکند نوع برداشت خوانندگان وبلاگ از شخصیت شما خواهد بود.!

7.استفاده از تصاویر حجیم
معتقد هستند که هر ایرانی از یک خط اینترنت
ADSL با 256 KB پهنای باند برخوردارند. مسلم است که این واقعیت ندارد  اما برخی آنقدر از تصاویر با حجمهای بالا در وبلاگ خود استفاده میکنند که تنها میتوان نتیجه گرفت که آنها فکر میکنند خوانندگان آنها به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. استفاده از تصاویر در مطالب وبلاگ به جذابیت آنها کمک میکند اما لازم است در انتخاب تصاویر (سایز و حجم فایل) دقت کنید. تصاویر زیاد و سنگین باز شدن کامل وبلاگ را به شدت کند میکند در ضمن گاهی هم صفحه کامل نمایش داده نمی شود. استفاده از تصاویر کوچک و کم حجم آنهم در مطالبی که واقعا استفاده از تصاویر آنها را گویا تر میکند نشانی از حرفه ای بودن شماست.

8.کپی از نرم افزار ورد مایکروسافت
شاید دیده باشید که وبلاگهایی هستند که فقط شامل متن هستند اما با اینحال بارگذاری و نمایش صفحات آنها کند است. یکی از دلایل اینکار  که البته در بین وبلاگ نویسان ایرانی نیز رایج است استفاده از نرم افزار
Word شرکت مایکروسافت برای نوشتن مطالب و سپس کپی آنها در فرم ورود اطلاعات پنل مدیریت وبلاگ است. مزیت استفاده از این روش حفظ متن نوشته شده در کامپیوتر شخصی،عدم نیاز به آنلاین بودن هنگام تایپ مطالب و دقت بیشتر در ویرایش مطلب است . اما وقتی مطلبی مستقیم از نرم افزار ورد به فرمهای پنل مدیریت وبلاگ وارد می شود کدهای HTML زیادی همراه مطلب منتقل می شوند که بدلیل تبدیل فرمت Word به HTML است. گاهی حجم این کدها از خود مطلب هم بیشتر است. یک روش  برای حل مشکل این است که مطالب خود را قبل از انتقال به وبلاگ به نرم افزار notepad ببرید و سپس مجدد از آنجا کپی و به پنل وبلاگ منتقل کنید در پنل برخی سرویسهای وبلاگ  مانند بلاگفا دکمه (ایکون) خاصی هم در نوار ابزار برای حل این مشکل قرار دارد و کافیست پس از انتقال از ورد به پنل ،مطالب را انتخاب (select) کرده و یکبار این دکمه را بزنید تا محتوای منتقل شده از کدهای بی مورد و زیادی پاکسازی شود.


9.کپی برداری بیش از حد از وبلاگ دیگران
اگر وبلاگ شما قرار است به عنوان معرف مطالب دیگر وبلاگها باشد مشکلی نیست اما اگر واقعا مایل هستید به عنوان یک وبلاگ نویس و نویسنده به وبلاگ نویسی بپردازید خوب خواهد بود که در استفاده از مطالب دیگر وبلاگها زیاده روی نکنید . خوانندگان واقعی وبلاگ شما به دنبال نظرات و مطالب شما هستند و نه مطالب وبلاگهایی که شما میخوانید. اگر از مطالب دیگر وبلاگها را مناسب برای خوانندگان وبلاگ خود میدانید میتوانید به مطالب آنها لینک دهید.

10.بزرگترین اشتباه ، ندید گرفتن پند دیگران
باور کنید این اشتباه خیلی خیلی رایج است. هر چه بگوییم خوب نیست از فونت درشت استفاده کنید، از موسیقی کمتر استفاده کنید ، بی خیال افکتهای جاوا اسکریپت در وبلاگتان شوید و یا از نظرات  بی معنی و تبلیغاتی بپرهیزید ولی برخی گویی گوششان بدهکار نیست هر چه بگوییم آنها کار خودشان را میکنند و جالب آنکه با داشتن یک قالب سنگین صد کیلو بایتی و هزار جور افکت جاوا اسکریپتی و موسیقی آنچنانی در وبلاگ خود ، بی دلیل احساس حرفه ای بودن هم میکنند!

منبع 10 مورد بالا:    http://shirazi.blogfa.com/post-94.aspx    

 

11- آزار بیننده با ممنوع کردن کلیک راست

گاهی وقت با کلیک راست بازدیدکننده ، هشدار های بچه گانه ای مانند  تو هک شدی !  یا :  الان حسابت رو می رسم ! الان بیچاره میشی !  و غیره  که کار بی ادبانه ای نسبت به بازدید کننده است ، روبرو  می شوند و این کار باعث خواهد شد که دیگر به وبلاگ شما نیایند .اگر قرار است کسی از مطالب وبلاگ کپی نگیرد با زبان دیگری باید بدانها تذکر داد .

12- وبلاگ هایی با نام های دخترانه ( وبلاگهای دخترانه)

خیلی از محتوای وبلاگهای با نام دخترانه با آنکه ارزش خواندن ندارند ، پر بازدید هستند و البته مزاحمتهای زیادی هم برایشان به وجود می آورند و من دلیل آن را نیافتم ! این وبلاگ ها حجم بسیاری را در اینترنت گرفته و صد ها صفحه از آنها حتی ارزش یک صفحه را هم ندارد !

13- پست های بسیار بی اهمیت !

این کار مخصوصا" در وبلاگ های زنانه دخترانه( البته با نام زنانه یا دخترانه شاید واقعیت هم نداشته باشد) رایج است . مثلا  " می نویسد : "  آه دیشب دلتنگ بودم ! "  و همین و دیگر هیچ مطلب قابل خواندنی وجود ندارد ! اما سیل  نظرات بر آن روانه می شود و هر کسی به نحوی در مورد آن تفسیر می کند ، دلداری می دهد ! غم خور می شود ! دلیلش را می پرسد ! حمایت می کند ، شکلک های عجیب و غریب و شعر دل نوشته ارسال می کند و ... که صد البته کار عبث و بیهوده ای است و نه اطلاعاتی به بازدید کننده می دهد و نه ارزش خواندن دارد و به وقت صرف کردن . البته تعداد بازدید کننده شان هم خوب است که خیلی ها فقط به قصد نظر دادن و تبلیغ می آیند نه دانش  افزایی و کسب اطلاعات مفید .

14- عدم درج منابع یا نام نویسنده

خیلی از وبلاگ نویسان ایرانی امانت داری را رعایت نکرده و از وبلاگ یا سایت دیگران کپی برداری کرده و نام نویسنده را پاک کرده یا از درج منبع خود داری می کنند این کار یک نوع سرقت محسوب می شود و شایسته وبلاگ نویسان فهیم نیست . در هر حال باید منبع یا نام نویسنده را درج نمایید .

15- پستهای کم اهمیت با مطالب بسیار کم

نوشتن 4 خط مطلب در رابطه با یک موضوع مهم موجب خشم بینندگان می شود و نوعی فریب محسوب می گردد مگر اینکه ادامه آن را لینک کرده باشید یا به سایت مرجع معرفی نمایید .

16- نوشتن سر تیتر های دهان پرکن یا فریبنده

گاهی وقت برخی وبلاگ نویسها  با نوشتن یک عبارت فریبنده  برای سر تیتر مطلب خود ، فقط یک خط توضیح در صفحه جدید داده و بیخیال بقیه آن می شوند و با این کار بازدید کننده را عصبانی می کنند  مثلا"  مطلب مهمی مانند : بررسی وضعیت آموزش و پرورش در کشور آلمان  را به عنوان  تیتر  انتخاب کرده ولی در صفحه جدید فقط 2 خط در مورد  نوع کفش دانش آموزان فلان مدرسه آلمان نوشته اند .و فقط هدفشان این است که وبلاگ را با تیتر های گوناگون و یا با اهمیت معرفی نمایند !

17- عدم رعایت اخلاق مطبوعاتی و نشر

احساس آزادی مطلق در وبلاگ نویسی یک عادت غلط است اینکه نسبت به درج خبر های درست با منابع موثق باید احساس مسئولیت کرد و هر چه که در ذهن نویسنده است نباید بدون سند یا ملاحظات مختلف در وبلاگ نوشت .

18- گذاشتن لینک باکس تبلیغاتی یا فروش

کار بسیار ناپسند ایرانیان در وبلاگ این است که لینک باکس های فریبنده و با عبارات غیر اخلاقی را در صفحه اول وبلاگ خود می گذارند تا بازدید کننده به زور روی آن کلیک کند ، خیلی از این عبارات  فریبنده و غیر اخلاقی هستند  و توهین به افراد یا مواضع کشور ها و غیره هستند که گاهی منجر ( و به درست) به فیلتر وبلاگ می گردد . نمونه این عبارات و اقدامات را در نقد نوشته شده در  اینجا ببینید :  www.zibaweb.com/Link00.htm

 

19- عکسهای بی ربط به موضوعات وبلاگ

تصویر غروب غم انگیز، گریه ، شمع ،دختر ، دریا و دشت ،عشق و شیدایی ، قلب شکسته و تیر و کمان و غیره در خیلی از وبلاگهای ایرانی  غوغا می کند ! در حالیکه مثلا" موضوع در رابطه با خواص  چای است ولی  یک عکس حجیم غروب افتاب با یک تیر فرو رفته در قلبی شکسته نشان داده می شود ... این تصاویر قبل از اینکه مورد توجه  بازدید کننده های هدفمند قرار بگیرد موجب  تمسخر و استهزاء آنان خواهد شد !

20-  افکت هایی به دنبال ماوس و غیره

در خیلی از وبلاگهای ایرانی تصور بر این است که وبلاگ ساده بیننده ندارد  بنابراین هر چه کد جاوا اسکرایپت را پیدا نمایند  به دنبال ماوس می کشانند و گاهی  حاوی نوشته های رنگارنگ است که جملات عاشقانه ای را با خود حمل می کند  بدون اینکه پیام یا محتوای مناسبی داشته باشد ، این کار های از نظر بازدید کننده های هدفمند بسیار جزیی و کم اهمیت است و تقریبا" مانند  تزئین  اتوبوسهای مسافربری عهد بوق  است که انواع دسته گلها در جلو راننده و پشت اتوبوس نصب می کردند تا جلب توجه نماید . زمینه های عجیب و غریب با تصاویر تکراری هم افزون بر مشکل است .

21-  عدم درج نام نویسنده یا ایمیل مدیر

این نوع وبلاگ هادر اینترنت ، به نام" وبلاگهای  زیر زمینی "  شهرت یا فته اند  به نحوی که نام نویسنده و  ایمیل یا پل ارتباطی برای تماس ندارند . معمولا" این نوع  وبلاگ ها زود از چشم افتاده و بازدید کننده ، حالت زیر زمینی و مرموز آن را دهان کجی به خود فرض می نماید .

22-  درج آزاد و بدون تایید نظرات

مسلما" تمام کاربران اینترنت افرادی صالح و خوب نیستند ، بلکه  در میان آنان افرادی مریض ، مشکلدار و دارای  آسیبهای روانی هم پیدا می شود ،  ممکن است هر نوع ناسزا و حرف نامربوطی را در قسمت نظرات به  مدیر یا نویسندگان وبلاگ  یا  مسئولین  دولتی و اشخاص  بنویسند . بهتر است  زود به زود وبلاگ اپدیت شود  و نظرات  مناسب و محترمانه بلافاصله تایید گردد تا دیگران آن را ببینند  .

منبع:  ehsan124.blogsky.com WWW.

نظرات 3 + ارسال نظر
رضا 30 فروردین 1389 ساعت 02:31 ب.ظ http://rjzcompany.blogsky.com

سلام
مطلب عالی بود...
من که اول به شکل یه مطلب خنده دار به اون نگاه کردم ولی بعد متوجه شدم نه... مثل اینکه جدیه...حتماْ به این توصیه ها عمل خواهم کرد.
با تشکر از شما

romina 17 مرداد 1390 ساعت 11:20 ب.ظ http://www.alone2rsm.blogfa.com

salam eina vaghean jaleb bodan ama man mikham yad begiram chejori vase webam az on payam salam vase baz shodane safe va khodafezy vase baste shodane pagam bezaram akhe kare jalebye....mamnon az rahnamaeiton

آیلار 5 دی 1390 ساعت 03:28 ب.ظ http://www.eshtiaghbaran.blogfa.com

سلام واقعا مطالب بدرد بخوری را نوشته اید

میشه بیایند تو وبم ونظرتون را درباره ی وبم بگید ومن رو راهنمایی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد