علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

حکیم ابوالقاسم فردوسی

حکیم ابولقاسم حسن فردوسی شاعر ملی و حماسه سرای بزرگ ایران در سال 329 هجری در قریه باژ از ناحیه طوس در خانواده ای از طبقه ی دهقان متولد شد.

وی دارای زمین و املاک زیادی بوده است. به دولت خراج می پرداخته و با اهل دیوان سرو کاری داشته و مرد سرشناسی بوده است می توان حدس زد که مردی با چنین استطاعت و استعداد اگر وقت خود را صرف امور ملکی و خدمات دیوان می کرد شاید به منصب حکومت یا وزارت یا ریاست دیوان می رسید. ولی فردوسی، بیش تر با معرفت و کتاب کار اشته و می خواسته کار بزرگی انجام دهد که نام او را جاودانی کند.

در دوران حیاتش دولت سامانی رو به ضعف نهاد و در نتیجه غلامان قدرت یافته  و هر یک بر مسندی تکیه کرده بودند. مشاهده این اوضاع فردوسی را رنج می داد و ر نتیجه ی همین رنج ها و احساسات میهن پرستانه شاهنامه سروده شد و در اویل سی و پنج سالگی درصدد نظم کردن شاهنامه برآمده و نزدیک به بیست و پنج یا سی سال از عمر خود را سر این کار گذاشته است. در ابتدای کار شاید محتاج به یاری و همراهی کسی نبوده است ولی در خانه نشستن و تاریخ سرودن و شاهنامه گفتن او را از زمین داری و رسیدگی به اموال خود باز داشته است و به تدریج از سرمایه خورده و بی بضاعت شده است.

او یک بار نسخه ای از شاهنامه در سال 384 به پایان رسانیده است و بار دیگر در سال 400 ه.ق. تحریری تمام کرده است و یک نسخه با مقدمه و خاتمه ای و چندین مدیحه در جاهای مختلف کتاب به نام محمود غزنوی ترتیب داده است و به او تقدیم نموده است و در این نسخه بوده است که از زحمت و رنج سی و پنج ساله ی خود سخن گفته بود و این نسخه را تقدیم سلطان محمود نمود و شاید امیدوار بوده است که فرمانروایی مقتدر کتاب او را بپسندد و صله یی از او بگیر که در روز پیری و ناتوانی دست گیر و مدد زندگی اش باشد. پس از ختم شاهنامه فردوسی آن را از طوس به غزنین برد و به محمود تقدیم کرد و بر خلاف انتظاری که داشت مورد توجه و محبت پادشاه غزنین قرار نگرفت و فردوسی سخت ناامید و اندوهگین گردید. علت اختلاف فردوسی و محمود بسیار زیاد است و اشاراتی به بعضی از این علت ها در شاهنامه و مآخد مختلف هست، مثل اینکه: فردوسی نام بزرگان و شاهان قدیم را در این کتاب آورده بود و آن ها را ستوده بود و سلطان محمود که بنده زاده ای بود «نتوانست که نام بزرگان را بشنود» و از این قبیل و دلیل دیگر اینکه فردوسی شیعی بود و مانند همه ی شیعیان در اصول دین به معتزلیان نزدیکی داشت و بالاتر از این ها مشرب فلسفی او هم از جای جای شاهنامه آشکار است. اما محمود سنی و دشمن هر شیعی و کشنده و بر دار کننده ی هر معتزلی و هر فلسفی مشرب بود.

حال فردوسی ناگهان حربه ی تکفیر را بالای سر خود دید و تهدید شد که به جرم الحاد در زیر پای پیلان ساییده خواهد شد. پس ناگزیر از دام بلا گریخت و از غزنین به هرات رفت و به اسماعیل وراق پدر ازرقی شاعر پناه برد و شش ماه در خانه ی آن آزاده مرد پنهان بود تا طالبان محمود به طوس رسیند و بازگشتند و چون فردوسی ایمن شد از هرات به طوس بازگشت.

ده، پانزه سالی بعد از آن زنده بود و در شاهنامه دست می برد و بعضی اصطلاحات و تغیرات در آن راه می داد، و سپس بعد از هشتاد و اندی در حدود سال 411 هجری قمری  پیمانه ی عمر او لبریز شد و او را در باغ مسکونی اش در طوس دفن نمودند.

منبع:

 کتاب زندگینامه ی مشهورترین شاعران و نویسندگان جهان

نویسنده:اعظم السادات حسینی

انتشارات سپهر اندیشه

 

 

اغتشاشات در ایران

به نظر می رسد برنامه اتشاشات در ایران برای 22 بهمن شکست خورده باشد. دیشب پس از انتشار اخباری از بخش خبری 20:30 مبنی بر تایید انتخابات ایران از سوی موسسه ی آمار وابسته به یکی از دانشگاههای آمریکا تنها دلیل ریختن مردم سبزپوش به خیابان ها برای اعتراض نیز رنگ باخت.

در ادامه ی خبر دیگری نیز، دستگیری 7 نفر از وابستگان به رادیو فردا مطرح شد که رادیو فردا را به واکنش واداشت. آن ها با دعوت از مدیرشان در یک گفت و گو، وابسته بودن افراد دستگیر شده به رادیوفردا را رد کردند، همچنین آموزش دیده بودن آن ها را. مدیر این رسانه ی وابسته در پاسخ به تایید یا عدم تایید آموزش دیدن این افراد در دبی و استانبول با خنده گفت: نه چه کلاسی؟! من و شما هم (خطاب به مجری) در استخدام رادیو فردا هستیم مگر کلاس و آموزش دیدیم؟ ما فقط اطلاعات درست را در اختیار مردم می گذاریم؟

بعد از این دروغ های بزرگ دیگر چه می توانند بگویند؟

من به عنوان یک وطن پرست و یک مسلمان هیچ دلیلی برای گوش دادن به این رادیو نمی بینم .

اگر اخبارشان برای آزادی است و این که خبر درست را به ما بدهند من خبری را که دروغ باشد و موافق منافع ملی و دوری از جنگ و نزاع باشد بهتر از خبر راست این ها می دانم.

اگر هم می خواهند به ما کمک کنند به دولت ونظام ما کمک کنند تا ما هم جان بگیریم که اگر می خواستند این کار را بکنند نمی رفتند آن طرف دنیا که مفید بخورند و مفت بخوابند و نوکری آمریکا را بکنند.

یک مطلب هم در مورد مجاهدین خلق که حالا اغتشاشات را هدایت می کنند دارم!

پس از حملات تروریستی و کارهای خرابکارانه ی خود بعد از انقلاب با مقاومت مردم مواجه می شوند و مردم عزم می کنند تا آن ها را از بین ببرند اما اطلاعیه ی مجاهدین را ببینید در 11/3/136

مجاهدین خلق ایران بی صبرانه منتظر فتوای مراجع یا اعلامیه نیروها و شخصیت های مختلف مبنی بر حکم مورد انتظار آقای خمینی یعنی حکم عقوبت کسانی که در خیابان ها باعث رعب مردم می شوند هستند.

در این صورت ما تمام نیروها و هواداران خود را در سراسر کشور موظف می سازیم که حکم خدا و قرآن و با آمادگی کامل ولو با چنگ و دندان و ناخناوباش چماقدار (بخونید امت پیرو خط امام) حزب شیطان که از بدو حکومت آقای خمینی امن و امان برای هیچکس در کشور باقی نگذاشته جارو نموده و به زباله دان تاریخ بریزید و البته هر مسئولیتی در این رابطه نیز در وهله ی اول متوجه آقای خمینی است که تاکنون بسیار  از شکستن قلم ها و بریدن زبان ها سخن گفته ولی هرگز چماق این حربه ی جدائی ناپذیر حزب شیطان را محکوم نکرده است همچنین پیشاپیش در قبال اثر مجازات عناصر و ایادی خبرچین هر که باشد و در هرکجا باشند از خود سلب مسئولیت می کنیم.

اطلاعیه ی مجاهدین خلق 11/3/60

سازمان مجاهدین خلق ایران

رسول جعفریان

چند نفر از شاگردان جوان مهندس بازرگان که برخی در دانشگاه و برخی در بیرون در نهضت آزادی شاگردی وی را می کردند و در نهضت مقاومت ملی و نهضت آزادی تجریه سیاسی مختصری اندوخته بودند ، در سال 1344 ه . ش. سازمان مجاهدین خلق را پایه گذاری کردند .

ادامه مطلب ...

شناخت اجمالی مجاهدین خلق (1)

 

جزوه تحقیقاتی

چند نفر از شاگردان جوان مهندس بازرگان ، عمدتاً دانشجو که در دهه سی در نهضت مقاومت ملی و سپس در نهضت آزادی تجربه سیاسی اندوخته بودند در سال 1344 سازمان مجاهدین خلق (1) را پایه گذاری کردند ، محمد حنیف نژاد (2) و سعید محسن (3) و حسن نیک بین معروف به عبدی (4) هسته اولیه سازمان مجاهدین را تشکیل دادند .

ادامه مطلب ...

دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی در 12 آذرماه 1312 شمسی در مشهد به دنیا آمد. دوران دبستان و دبیرستان را در ابن یمین مشهد گذراند و از سال نهم وارد دانشسرای مقدماتی شد و پس از دو سال در اطراف مشهد به آموزگاری پرداخت و ضمن تدریس موفق به اخذ دیپلم و لیسانس گردید. در دبیرستان با جنبش نوین اسلامی از طریق "کانون نشر حقایق اسلامی" آشنا شد و از طریق فعالیت در کانون با افکار نهضت خداپرستان سوسیالیست آشنا گردید و سخت به آن ها گرایش پیدا کرد. شریعتی به صف (نهضت مقاومت ملی ایران) پیوست و سرانجام نیز همراه بسیاری دیگر در سال 1336 در مشهد دستگیر و به تهران اعزام شد. پس از ترک زندان تحصیل را ادامه داد و به سبب استعداد شگرفش شاگرد اول شد.

شریعتی از بنیان گذاران "نهضت آزادی ایران" در خارج از کشور بود. در فرانسه با نویسندگان بزرگی آشنا شد و فلسفه غربی و علم جامعه شناسی آموخت. پس از پایان تحصیلات و کسب دکترا در جامعه شناسی و تاریخ اسلام به سوی وطن حرکت کرد و در مرز به جرم فعالیت هایش علیه حکومت دستگیر و روانه ی زندان گردید. پس از آزادی از زندان سرانجام از سال 1345 به استادی تاریخ دانشگاه فردوسی پذیرفته شد و از همین دوران است که نقش سازنده و انقلابی وی در صحنه ی مبارزات تجلی می یابد. با قبول دعوت بنیانگذاران حسینه ارشاد سلسله درس های وی تحت عنوان تاریخ ادیان و اسلام شناسی با اقبال عمومی روبه رو می گردد و دانشجویان زیادی در جلسات آنها شرکت می کنند، اما سرانجام حسینیه بسته و و دکتر متواری می شود. شریعتی پس از دستگیری پدر و به سفارش دوستانش ناگزیر به معرفی خود شده و 18 ماه گرفتار زندان و شکنجه می گردد. در مدت زندان آثار و متن سخنرانی های او با وجود ممنوعه بودن به سرعت پخش و در کشورهای بسیاری با زبان های مختلف منتشر و شهرتش سر زبان ها می افتد و حکومت بر اثر فشارهای بسیار او را از زندان آزاد می کند ولی دکتر مجبور می شود که در 26/2/1356 ایران را ترک و راهی اروپا گردد. دکتر شریعتی روز یکشنبه 29 خرداد 1356 در لندن جام شهادت نوشید. آرامگاه او در دمشق است. بسیاری از آثار ایشان که بیش از 200 جلد می باشد در تیراژهای زیادی تاکنون به چاپ رسیده است. کویر، هنر، فاطمه فاطمه است، علی تنهاست، نقد ادبی (ترجمه) و... مرحوم شریعتی طبع شعر هم اشت، برخی از اشعار او در یادنامه 1357 چاپ شده است.

 

منبع:

 کتاب زندگینامه ی مشهورترین شاعران و نویسندگان جهان

نویسنده:اعظم السادات حسینی

انتشارات سپهر اندیشه

 

نظر سنجی سیاسی

با سلام خدمت شما دوستان عزیز...

حتما" در این نظر نظر سنجی سیاسی شرکت کنید...

ادامه مطلب ...

یادداشت سیاسی

یکی از دوستان مخالف دولت من به من نامه ای نوشته و من جواب هایی بهش دادم حتما" بخونید و نظر بدید...

ادامه مطلب ...