علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

حکیم ابوالقاسم فردوسی

حکیم ابولقاسم حسن فردوسی شاعر ملی و حماسه سرای بزرگ ایران در سال 329 هجری در قریه باژ از ناحیه طوس در خانواده ای از طبقه ی دهقان متولد شد.

وی دارای زمین و املاک زیادی بوده است. به دولت خراج می پرداخته و با اهل دیوان سرو کاری داشته و مرد سرشناسی بوده است می توان حدس زد که مردی با چنین استطاعت و استعداد اگر وقت خود را صرف امور ملکی و خدمات دیوان می کرد شاید به منصب حکومت یا وزارت یا ریاست دیوان می رسید. ولی فردوسی، بیش تر با معرفت و کتاب کار اشته و می خواسته کار بزرگی انجام دهد که نام او را جاودانی کند.

در دوران حیاتش دولت سامانی رو به ضعف نهاد و در نتیجه غلامان قدرت یافته  و هر یک بر مسندی تکیه کرده بودند. مشاهده این اوضاع فردوسی را رنج می داد و ر نتیجه ی همین رنج ها و احساسات میهن پرستانه شاهنامه سروده شد و در اویل سی و پنج سالگی درصدد نظم کردن شاهنامه برآمده و نزدیک به بیست و پنج یا سی سال از عمر خود را سر این کار گذاشته است. در ابتدای کار شاید محتاج به یاری و همراهی کسی نبوده است ولی در خانه نشستن و تاریخ سرودن و شاهنامه گفتن او را از زمین داری و رسیدگی به اموال خود باز داشته است و به تدریج از سرمایه خورده و بی بضاعت شده است.

او یک بار نسخه ای از شاهنامه در سال 384 به پایان رسانیده است و بار دیگر در سال 400 ه.ق. تحریری تمام کرده است و یک نسخه با مقدمه و خاتمه ای و چندین مدیحه در جاهای مختلف کتاب به نام محمود غزنوی ترتیب داده است و به او تقدیم نموده است و در این نسخه بوده است که از زحمت و رنج سی و پنج ساله ی خود سخن گفته بود و این نسخه را تقدیم سلطان محمود نمود و شاید امیدوار بوده است که فرمانروایی مقتدر کتاب او را بپسندد و صله یی از او بگیر که در روز پیری و ناتوانی دست گیر و مدد زندگی اش باشد. پس از ختم شاهنامه فردوسی آن را از طوس به غزنین برد و به محمود تقدیم کرد و بر خلاف انتظاری که داشت مورد توجه و محبت پادشاه غزنین قرار نگرفت و فردوسی سخت ناامید و اندوهگین گردید. علت اختلاف فردوسی و محمود بسیار زیاد است و اشاراتی به بعضی از این علت ها در شاهنامه و مآخد مختلف هست، مثل اینکه: فردوسی نام بزرگان و شاهان قدیم را در این کتاب آورده بود و آن ها را ستوده بود و سلطان محمود که بنده زاده ای بود «نتوانست که نام بزرگان را بشنود» و از این قبیل و دلیل دیگر اینکه فردوسی شیعی بود و مانند همه ی شیعیان در اصول دین به معتزلیان نزدیکی داشت و بالاتر از این ها مشرب فلسفی او هم از جای جای شاهنامه آشکار است. اما محمود سنی و دشمن هر شیعی و کشنده و بر دار کننده ی هر معتزلی و هر فلسفی مشرب بود.

حال فردوسی ناگهان حربه ی تکفیر را بالای سر خود دید و تهدید شد که به جرم الحاد در زیر پای پیلان ساییده خواهد شد. پس ناگزیر از دام بلا گریخت و از غزنین به هرات رفت و به اسماعیل وراق پدر ازرقی شاعر پناه برد و شش ماه در خانه ی آن آزاده مرد پنهان بود تا طالبان محمود به طوس رسیند و بازگشتند و چون فردوسی ایمن شد از هرات به طوس بازگشت.

ده، پانزه سالی بعد از آن زنده بود و در شاهنامه دست می برد و بعضی اصطلاحات و تغیرات در آن راه می داد، و سپس بعد از هشتاد و اندی در حدود سال 411 هجری قمری  پیمانه ی عمر او لبریز شد و او را در باغ مسکونی اش در طوس دفن نمودند.

منبع:

 کتاب زندگینامه ی مشهورترین شاعران و نویسندگان جهان

نویسنده:اعظم السادات حسینی

انتشارات سپهر اندیشه

 

 

نظرات 4 + ارسال نظر
گروه نویسندگان 1 اسفند 1388 ساعت 09:20 ب.ظ http://hamandishi.net

بنام خدا. در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی به میدان آمده ایم .امید است با لینک کردن و ارتباط با پایگاههای ما، ما ر ایاری نمایید. hamandishi.net
hamandishi.blogfa.com

omid 23 مهر 1389 ساعت 10:07 ب.ظ http://www.itrah.com

با سلام به شما دوست عزیز و تبریک میگم وب جالبی رو طراحی کردی
تیم ما هم جدیدا"سایتی در زمینه ای تی راه اندازی کرده که هدف اون ارائه اموزش ها و نرم افزار های مفید و بدرد بخور و دهها مورد دیگست و فرقی هم که با سایر سایتها در این زمینه داره اینه که اعضا تصمیم گرفتیم تبلیغاتی در اون قرار ندیم چرا که این تبلیغات که الان در اینترنت ما هست میشه گفت تبلیغاتی مسموم هست .
لطفا" اگر مایل به تبادل لینک هستید لینک سایت مارو با عنوان زیر در وبتون قرار بدید سپس از طریق نظرات اعلام کنید تا ما هم در کمتر از 24 ساعت شما رو لینک کنیم اگر هم دوست ندارید میتونید بگید تا اول ما شما رو لینک کنیم و بهتون اعلام کنیم.
در ضمن به علت اینکه ما لینک شما رو در قسمت دایرکتوری سایت قرار میدیم میتونید برای لینکتون علاوه بر متن خود لینک 1سطر هم توضیح بنویسید تا در مقابل لینکتون نمایش داده بشه و دلیل این کار هم براتون روشنه که چه تاثیری در گوگل خواهد داشت.
http://www.itrah.com
دانلود نرم افزار ,اموزش کامپیوتر و اینترنت
موفق باشید.

ایلگار 3 آبان 1389 ساعت 09:14 ب.ظ http://www.khorshidschool.org

محسن فاطمی عزیز سلام
از وبلاگ ارزشمند شما بسیار استفاده کردم
از انجا که موضوعات مورد علاقه من با شما تقریبا مشابه است تصمیم گرفتم که تجربه خوب خودم در باب کارآفرینی را برای شما بازگو کنم
شرکت در کارگاه های آموزشی آنلاین و رایگان مدرسه کارآفرینی خورشید کمک شایانی برای گسترش کسب و کار من کرد. این دوره ها در زمینه های کارافرینی، بازاریابی و بازاریابی اینترنتی برگزار می شوند و مدرک پایان دوره برای کسانی که موفق شوند دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند ارسال می شود
از این سایت دیدن کنید و نظر خود را در مورد آن برای من بگویید
www.khorshidschool.org

بسیاری از این مطالب صرفا حدس و تخیلات می باشد. نباید به این اثر بیش از آنی که هست بها داد.این اثر نشر دهنده نژادپرستی. بدگویی به دیگر ملتها و تبلیغ خودپرستی است.
---------------------
به لینک زیر مراجعه کنید و خودتان ملاحظه نمایید:

http://makulu-haray.arzublog.com/post-23847.html

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد