نکات مهم در زمینه طرح کار عبارتند از :
توصیف جزییات کار و اهدافش؛بحث مالکیت و ساختار
منطقی آن؛لیست مهارت ها و تجربیات آورده شده به کسب و کار مذکور؛
بحث فرآورده ها / خدمات پیشنهاد شده؛تعیین و تشخیص تقاضای مشتری؛تشخیص بازار از نظر اندازه و موقعیت مکانی؛ توضیح راجع به چگونگی بازاریابی و تبلیغ فرآورده ها / خدمات ارائه شده؛توضیح راجع به استراتژی قیمت گذاری.
توضیح منابع و میزان سرمایه گذاری اولیه؛بسط بودجه عملکرد ماهیانه برای دوره یک ساله؛ بسط بازگشت سرمایه ی مورد انتظار و جریان نقدی ماهیانه برای دوره یک ساله؛تأمین اطلاعات راجع به درآمد و ترازنامه های مربوط به پروژه های انجام شده هر 2 سال یک بار؛بحث روی نقطه سر به سر؛توضیح راجع به ترازنامه شخصی و طریقه موازنه آن؛ بحث روی این که چه کسی گزارش محاسبات و اطلاعات موجود را بدهد و نیز چگونگی انجام آن؛ ایجاد آمادگی پاسخ گویی به چه می شود اگرها... یا در اصل ایجاد قدرت ارائه گزینه های مختلفی برای مواجهه با مشکلات.
توضیح راجع به چگونگی مدیریت فعلی کار؛بحث روی فرآیند عملکرد پرسنل و نیز استخدام آنها؛بحث روی توافق نامه های بیمه، اجاره، عایدی ها و نیز کلیه مسائل مرتبط با کار؛محاسبه تجهیزات لازم برای تولید فرآورده یا خدمت؛ محاسبه تولید و تحویل فرآورده ها و خدمات.
خلاصه کردن اهداف کار و بیان تعهدات کاری؛ مرور طرح کار تکمیل شده با یک دوست یا SBDC یا SCORE یا دیگر شرکای SBA ؛ بحث روی طرح کار با حضور سهامداران، پس از اطمینان از صحت و سقم محتویات و ساختار طرح کار. خلاصه آنکه، طرح توسعه کسب و کار، توجه شما را به نکاتی جلب می کند که تا پیش از این برایتان مهم نبوده است . این طرح ، ابزاری با ارزش ، برای راه اندازی و توسعه کارتان و نیز معیاری برای اندازه گیری پیشرفتتان می باشد.
SBDC ها یک سری خدمات مشاوره ای را به طور رایگان برای افراد (منظور ، کسانی که در صدد شروع کسب و کار جدید و یا دریافت کمک های تکنیکی در زمینه های مختلف کاری می باشند ) ، به صورت نفر به نفر ، ارائه می دهند. مباحث تخصصی مشاوره ای در زمینه های زیر می باشند: تجزیه و تحلیل مالی؛ بازاریابی و تبلیغات؛ حسابداری؛ منابع انسانی؛ نرم افزارهای کامپیوتری؛ امور مربوط به وام؛ خرید و فروش یک کسب و کار؛ کنترل هزینه؛ کنترل موجودی؛ مسائل مدیریتی؛ مدیریت کیفیت؛ مسائل مالیاتی؛ امکان سنجی؛ مستند سازی؛ تجارت بین المللی؛ تجارت الکترونیکی؛ قوانین و مقررات دولتی؛ جریا ن نقدی؛ کسب و کار خانگی؛ کسب و کار بانوان؛ خرده فروشی؛ ساخت و تولید؛ برنامه ریزی استراتژیک؛ تحقیقات در بازار؛ گزارش سالیانه کسب و کارها؛ برنامه ریزی بلند مدت؛ قیمت گذاری محصول؛ قرار دادهای دولتی؛ تنظیم طرح کارو ... .
SBDC یک سری فرصت های مناسب آموزشی (در دانشگاه ها یا با همکاری آنها) برای افراد به وجود می آورد، که این فرصت ها شامل : برگزاری کلاس های آموزشی و سمینارهای مباحث مربوط به کار ، بازاریابی ، چگونگی اقدام به کسب وکارهای کوچک و ... می باشند. همچنین به این منظور، در زمینه ی مسائل مالی ، مستندسازی ، قوانین مربوط به کار و موضوعات دیگر، کارگاه های آموزشی ای هم راه اندازی می شوند. برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی، راهی سریع و آسان برای کسب مهارت های جدید ، پیش روی مالکان و پرسنل کسب وکارهای کوچک قرار می دهد. این سمینارها ، راهکارهایی مفید برای به کارگیری مستقیم در کسب وکارها ، پیشنهاد می دهند.یکی از بهترین کارگاه های آموزشی نحوه شروع کار می باشد. به این ترتیب شما می توانید کسب و کارهای خود را ارزیابی کنید و راه های افزایش شانس موفقیت خود را دریابید و از اشتباهات رایج در کار اجتناب کنید.
در هنگام برپایی یک کسب و کار یا کلاً یک شبکه کاری ، همان اقدامات اولیه شما ، می تواند پیامهای مثبت یا منفی به محیط، ارسال کند. در این حین ، مواردی نظیر بازاریابی روی اقدامات اولیه فوق الذکر اثرگذار است.به این منظور به فاکتورهای ذیل توجه کنید:
در کل باید به موارد زیر توجه کنید:
تحقیق روی رقبا بسیار مهم است.از نمایشگاه ها دیدن کنید تا دریابید که رقبای شما چه می فروشند و چگونه برای فرآورده خود بازاریابی می کنند . در جریان اطلاعات انتشارات و مجلات صنعتی قرار بگیرید.اطلاعات حاصله از تحقیقات به شما در توسعه (بهبود) برنامه ی مالیتان کمک کرده و به شما می گویند که شما به سراغ کسب و کار بروید یا خیر؟ شما هرگز نباید این فکر را داشته باشید که تحقیقات بازار، فرآیندی است که فقط یک بار انجام می شود. زمانی که شما کسب و کاری راه می اندازید ، اصولاً باید به طور مداوم با مشتریان خود در تماس باشید ، شما همچنین باید در برابر نیازهای مشتریان خود از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشید. خلاصه آنکه ، قبل از تأسیس کسب و کارتان ، بازارهای هدف را به طور عمیق شناسایی کنید.
شما به عنوان یک مالک ، برای موفقیت کسب و کارتان ، زمان و هزینه بسیاری را صرف می کنید. شما می خواهید که بالاترین بازگشت سرمایه را داشته باشید. گزارشات مالی مناسب ، شما را در این راه کمک خواهند کرد.گزارشات خوب به شما کمک می کنند که به سؤالات مهمی در خصوص مسائل مالی شرکت ، پاسخ دهید. تنظیم گزارشات مالی صحیح و کامل ، در موفقیت شما نقش زیادی دارند. یک سیستم مستند سازی پایه (دستی یا کامپیوتری) باید از لحاظ کاربرد و فهم آسان باشد و کلاً قابل اعتماد بوده و از صحت کافی نیز، برخوردار باشد . برای این منظور به ملزومات زیر نیاز است : دفتر روز نامة اصلی برای ثبت مبادلات؛ثبت حساب های دریافتنی؛ ثبت حساب های پرداختنی؛ثبت صورت حساب حقوق بگیران ؛ ثبت موجودی های شرکت و ... سیستم مستند سازی می تواند تعیین کننده بقا یا شکست کسب و کارهای جدید باشد . سیستم های مستند سازی خوب می توانند باعث افزایش شانس دوام کسب وکار و نیز فرصت های سود آوریِ بیشتر شوند .گزارشات کامل ، باعث برقراری ارتباط میان شما و کارتان شده و به شما کمک می کنند که قبل از وقوع مسائل و مشکلات از آن ها باخبر شوید . گزارش دهی خوب ، اطلاعاتی اساسی را در زمینه حجم کسب و کار و مقایسه آن با حجم کاری گذشته ، به شما خواهد داد. به علاوه یک گزارش دهی خوب ، شما را در فعالیت های زیر یاری می رساند : نظارت بر موجودی؛کنترل مخارج؛ انجام ملزومات صورت حساب حقوق بگیران؛ تعیین سود حاشیه ای؛ بهبود جریان نقدی؛ تخفیف گرفتن از تأمین کننده؛ اندازه گیری میزان عملکرد کار. عوامل زیر برای یک مستند سازی خوب لازم می باشند : سادگی؛ دقت؛زمان بندی دقیق؛ هماهنگی ؛قابل فهم بودن؛ قابل اعتماد بودن؛ کامل و جامع بودن. راهکارهای حمایت از ایجاد و توسعه صنایع کوچک و متوسط جدید این راهکارها شامل بسته ای از راهکارهای مختلف با هدف حمایت ویژه از کسب و کار های جدید و در شرف تأسیس می باشد،که عبارتند از : کمک به کاهش هزینه های تمام شده و کاهش مدت زمان ایجاد و راه اندازی واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، از طریق ایجاد مجتمع های تخصصی و شهرک های صنعتی برای صنایع غیر آلاینده در مناطق مستعد داخل و مجاور شهرها. بررسی و اعلام اولویت های صنعتی و زمینه های مستعد سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسط کشور. انجام مطالعات و بررسی های لازم با هدف اطلاع رسانی و کمک به متقاضیان سرمایه گذاری ، جهت انتخاب زمینه های مناسب برای تولید و ایجاد واحد های جدید صنعتی. پرداخت بخشی از هزینه های خدمات مشاوره صنعتی جهت انتخاب زمینه فعالیت صنعتی ، تهیه طرح کسب و کار و استقرار سیستم های اطلاعاتی ( سیستم اطلاعاتی انبار ، حسابداری صنعتی ، دستمزد و حقوق و ... ). کمک به ایجاد و توسعه مراکز ارائه خدمات مشاوره صنعتی به واحدهای در حال تأسیس. تامین منابع مالی میان مدت و دراز مدت واحدهای در حال تأسیس ، با اولویت مناطق توسعه نیافته کشور ، از محل وجوه اداره شده و تبصره های قوانین بودجه سالانه. کمک به ایجاد مراکز زادپروری ( انکوباتورها ) به منظور طراحی ، توسعه و تجاری سازی محصول با همکاری دانشگاه ها.
یکی از معضلات فعلی ، عدم ارتباط منطقی و کارآمد میان مراکز آموزشی موجود کشور و بازارکار است ، به طوری که افراد جامعه بعد از طی دوره های آموزشی ، زمانی که وارد بازار کار می شوند ، عملاً با مشکل مواجه شده و قادر نیستند به درستی از مهارت ها ،آموزش ها و اندوخته های خود در جهت کسب شغل و ارتقاء شغلی بهره ببرند . در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهت پر کردن این شکاف از انکوباتورها استفاده می کنند . انکوباتور به معنای تکثیر کردن و کشت دادن می باشد و در اصطلاح پزشکی به دستگاه نگهداری نوزادان نارس اطلاق می شود . انکوباتورها معمولاً در کنار یک مرکز تحقیقاتی یا دانشگاهی که خدمات پشتیبانی ( فنی و غیر فنی ) را برای تبدیل یا پرورش یک نوآوری یا اختراع به یک شرکت صنعتی ارائه می کند ، تأسیس می شوند . در سرتاسر جهان ، این نکته پذیرفته شده است که انکوباتورها ابزارهای مطمئنی برای تبدیل نوآوری ها و دستاوردهای تحقیقاتی به محصولات و نیز ترغیب کارآفرینی و توسعه تکنولوژیک هستند . مؤسسات کوچک و متوسط با ایجاد زمینه جهت پرورش استعداد کارآفرینی ، نقش حیاتی در بهبود و رقابتی ساختن کسب وکارهای کوچک ایفا می کنند و انکوباتورها عمده ترین و کاربردی ترین ابزار تحقق این امر می باشند
ویژگی مهم انکوباتورها ، توان آموزش و کار حمایت شده در شرایط طبیعی عرضه و تقاضای بازار می باشد و مأموریت یک انکوباتور عبارتست از : افراد به صورت فردی یا گروهی وارد انکوباتور شده و از طریق آموزش ، مشاوره و امکاناتی که دریافت خواهند کرد ، عملاً اقدام به تولید کالا و خدمات و عرضه آن به بازار مصرف می نمایند و پس از تثبیت و تسلط آنان به عوامل مؤثر و مرتبط با آن ، از انکوباتور ، مرخص خواهند شد . به هر حال ، اهداف عمده انکوباتورها را می توان چنین دسته بندی کرد :
در کنار این اهداف ، انکوباتورها اهداف دیگری را نیز دنبال می کنند نظیر : رشد اقتصادی منطقه ،تنوع اقتصاد و سرمایه گذاران ،کمک به زنان ، مهاجران و اقلیت ها . به هر حال انکوباتورها می خواهند ، از طریق توسعه فناوری های عمده و ایجاد کسب و کارهای موفق جدید ، به تشویق و توسعه اقتصادی ، علمی ، ملی و منطقه ای بپردازند و این کار را از طریق ایجاد ، پرورش و توسعه شرکت های نوپا به صورت واحد ها و صنایع کوچک و متوسطِ فنی ، پیگیری می کنند . مهم ترین منابع مالی انکوباتورها از طریق بخش خصوصی ، دولت مرکزی یا مقامات محلی و به صورت وام های بانکی ، رهن ،کمک ها و اعانه های شخصی و گروهی ، اجاره بها و ارائه خدمات ، تأمین می شود. در کشور ما ، نیاز به انکوباتورها روز به روز بیشتر احساس می شود ، به ویژه بیکاری بیش از حد قشر جوان و کارآموخته و دانش آموخته کشور و روند رو به افزایش آن ؛ از یک طرف و نیاز کشور به این انرژی عظیم انسانی و فکری جهت توسعه خود در زمینه های مختلف ، از طرف دیگر درک این نیاز را سرعت بخشیده است. رقابت شدید در بازار کار ، اشتغال و تولید ، ضرورت جذب نیروی کارآمد و مناسب را نشان می دهد. علی رغم این که ، طرح انکوباتورها ، در سایر کشورها با توفیق بسیار همراه بوده ، ولی ما در داخل کشورمان نتوانسته ایم آن را پیاده کنیم و همواره این سؤال وجود دارد که چرا دانش آموختگان ما ؛ جذب بازار کار خارج از کشور می شوند ولی در داخل چندان موفق نیستند ؟ این که چگونه می توان از هدر رفتن این سرمایه ملی (جوانان دانش آموخته دانشگاهی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای) جلوگیری کرد . |
به مرکز هدایت و خدمت رسانی به کسب و کار های کوچک ، شبکه SBDC می گویند. SBDC ، می تواند به عنوان یک پشتیبان یا مدیر، به مالکان کسب و کارهای کوچک بالقوه و بالفعل، کمک تکنیکی رساند ،به طور کلی ارتباطی منطقی میان نیازهای شرکت های تخصصی و مجریان برقرار می کند. به کلیه موجودیت های فعال در شبکه SBDC ،که شامل هسته اصلی (مرکز ستاد) و زیر مراکز (مراکز بخش ها) و سیستم ارتباطی از راه دور (برای کاربرانی که امکان دسترسی مستقیم به مراکزSBDC را ندارند) و هرموجودیت دیگری که در ارائه خدمات ، کمک می کند ، اعضای ستاد SBDC گویند. دپارتمان ویژه خدمت دهی در یک مرکز SBDC ، بایستی کتباً ناحیه خدمت رسانی خود را به طوری که با نقشه آن ایالت یا منطقه سازگار باشد ، اعلام نماید ، به دلیل تفکیک حیطه کاری مراکز مختلف درگیر در SBDC ، که منجر به اجرای مؤثرتر برنامه ها و خدمت رسانی به کسب و کارهای کوچک می شود - این مسأله باید مورد تأیید SBA نیز قرار بگیرد. در مراکز SBDC موجودیتی مستقل تحت عنوان مرکز سرپرستی وجود دارد که باید شامل مدیری تمام وقت و یک سیستم ویژه باشد. وظایف این مرکز، مشتمل بر تأمین خدمات اداری و هماهنگی در شبکه SBDC در زمینه برنامه ریزی بهبود و توسعه ، مدیریت ، مدیریت مالی ، مدیریت گزارش دهی ، برآورد و ارزیابی مالیاتی ، کنترل کیفیت داخلی و... می باشد. این مرکز در سرتاسر سال در ساعات اداری برای عموم باز است (سایر اعضای ستاد نیز بایستی در ساعات اداری آماده خدمت رسانی دائم باشند). این مرکز – و نیز سایر اعضای ستاد – بایستی در برابر مشاوران ، کارمندان و مجریان از سیاست های خاصی برخوردار باشند. شبکه SBDC با استناد به قوانین خاصی در این کار ، ملزم به پذیرش افراد بدون هیچ تفاوتی از لحاظ سن ، رنگ ، معلولیت جسمانی و نیز وضعیت تأهل ، ناحیه زندگی ، نژاد، مذهب و جنسیت می باشد. از نظر نیروی انسانی ، علاوه بر کارمندان تمام وقت ، SBDC مشتمل بر پرسنل نیمه وقت و داوطلبانی است که از میان مجامع بازرگانی ، مجامع قانونی ( بانکدارها....)، اعضای هیأت علمی ، اتاق های بازرگانی SCORE ، ... استخدام می شوند.SBDC همچنین از حضور مشاورانی نظیر مهندسین یا آزمایشگاه های تحقیقاتی به منظور کمک به مجریانی که نیازمند فنون تخصصی هستند ، استفاده می کند. خدماتی که SBDC به افراد ارائه می دهد ، شامل : کمک مالی به کسب و کارهای کوچک ، بازاریابی ، تولید ، سازمان دهی ، مهندسی مسائل تکنیکی و مطالعات امکان سنجی، می باشد. SBDC به طریقی عمل می کند که گروه های غیر مفید ، افراد با تجربه و کارآزموده ، زنان و نیز افراد ناتوان (جسمانی) را نیز از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پوشش دهد. در یک جمله ، کلیه علاقه مندان به شروع و یا توسعه هر نوع کسب و کار کوچک که امکان خدمت گیری از مشاوران خصوصی را ندارند ، می توانند به همکاری SBDC امیدوار باشند. SBDC در زمینه های زیر برای کسب وکارهای کوچک مفید است:
در SBDC ، مشاوره برای مالکان کسب و کارها به
صورت نفر به نفر، بدون تقبل هیچ هزینه ای بر مشتری ، ارائه می شود.
در زمینه آموزش ، با ارائه مشاوره و راهکارهای مفید در زمینه کسب و کارهای کوچک بالفعل و بالقوه به دو طریق :
عمل می شود. کمک رسانی SBDC ، موارد زیر را در بر می گیرد:
SBDC مشتریان را در تمامی مراحل توسعه فرآورده ای جدید، از ایده اولیه تا اجرای نهایی آن ، یاری میدهد. پرسنل پرسنل SBDC ، مشتمل بر اشخاصی آموزش دیده در سطحی بالا هستند، که هر کدام تجاربی ارزشمند در بخش خصوصی و نیز مدارکی پیشرفته در یک زمینه مطالعاتی درباره کسب و کارها دارند. تعدادی از آنها سوابقی در مدیریت جامع و فراگیر( در سازمان ها ) و مشاوره مالی ( با مجریان ) دارند. برخی دیگر نیز در تفسیر و تحقیق اطلاعات فنی و مدل های مالی مهارت دارند ، برخی هم تجربیات خاصی در صادرات و رویه کسب و کارهای بین الملل دارند. علاوه بر پرسنل تحت پوشش ، SBDC از نصایح و خدمات مالکان کسب وکارها ، شرکت های اجرایی و دانشگاه های - وابسته به - کسب وکار و دانشجویان MBA در ارائه مشاوره و راهنمایی به مالکان کسب وکارهای کوچک ، بهره می برد. هدف SBDC ارائه بهترین کمک مشاوره ای ممکن به مشتریان است. آیا مشاوران تجربیات عملی دارند؟ تمام مشاوران SBDC ، تجربه کاری و نیز تحصیلات عالیه در زمینه کسب و کارهای کوچک دارند.آنها خود زمانی مالک کسب و کارهای کوچک بوده اند و به طور کامل و عمیق تمامی چالش هایی را که در سر راه مالکان وجود دارد ، می شناسند. خدمات مأموریت مرکز SBDC ، مشاوره و ارائه کمک تکنیکی در امر برنامه ریزی کسب و کارهای کوچک می باشد. به طور کلی ، آن ها خدماتی در زمینه مالی و مدیریتی ، به منظور به ثمر رساندن کارها ، ارائه می دهند. برخی از خدمات SBDC بدین شرح می باشند :
SBDC ها، همچنین خدماتی ویژه برای کمک به شروع کسب و کارهای جدید ارائه می دهند ،که بدین شرح می باشند :
خدمات SBDC در خصوص کسب و کارهای موجود ، به این شرح می باشند:
SBDC ها در زمینه های :
خدمات خود را که شامل موارد زیر هستند ، ارائه می دهند: مستند سازی؛ تنظیم طرح کار؛ خرید و فروش کسب و کارها؛ تحلیل جریان نقدی؛ تحلیل مالی ؛مدیریت مالی؛ تجارت بین المللی؛کمک در بازاریابی؛ صادرات و واردات؛ اطلاعات مالیاتی ؛انتقال تکنولوژی؛ مدیریت کیفیت فراگیر.
یک طرح کار خوب ، کلید اصلی موفقیت در یک کسب و کار جدید می باشد. این طرح، راهنمایی در تعیین امکان وقوع و تعیین میزان مرغوبیت شروع یک کسب و کار جدید است.همچنین طرح کار، مسیری را در پیش روی ما قرار می دهد که در طول مراحل بحرانی اولیه باید از آن پیروی کرد. نکات زیر را باید در آماده سازی طرح کسب و کار رعایت کرد:
|
|
![]() |