علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

من زیاد درس نمی خوانم!!

من زیاد درس نمی خوانم!!

        تا به حال چند بار در خلوتتان تصمیم گرفته اید که زیاد درس بخوانید؟ برای خودتان برنامه ای تنظیم کرده اید، اما آن را اجرا نکرده اید؟فکر می کنید دلیل این موضوع چیست؟

        قطعا" موانع بسیار زیادی در تصمیم شما موثر بوده است... اما شاید سوال این است که چرا در کنکور باید زیاد –یا بهتر است بگوییم به اندازه ی کافی- درس بخوانیم؟

        در قدم اول باید بدانید که کیفیت نمی تواند جایگزین کمیت شود. این دو عامل در کنار هم سبب موفقیت در کنکور می شود.برای درک بهتر،تصور کند در مسابقه ای شرکت می کنید که توان، آمادگی جسمی، شیوه ی دویدن و...(یعنی کیفیت) شما با دیگری دقیقا" برابر است.از بین شما دو نفر چه کسی نتیجه ی بهتری می گیرد؟

به طور حتم کسی که تلاش(کمیت) بیش تری داشته باشد.

در حقیقت با توجه به عامل رقابت –در سال کنکور-داوطلبانی موفق ترند که کمیت و کیفیت بالاتری داشته باشند. 

   اما نکته ی مهم این است که رابطه ی بین کیفیت و کمیت به گونه ای است که اگر کمیت از حد معینی بالاتر رود، کیفیت کاهش می یابد.

   علت این موضوع عوامل موثر بر کیفیت است. کیفیت مطالعه ی شما دو بخش دارد. یکی زمانی که شما در حال مطالعه هستید و دیگر زمانی که شما مشغول سایر فعالیت ها هستید.

    در واقع عمق مطالعه ، تمرکز،روش مطالعه و... عواملی هستند که در حین مطالعه به کیفیت مطالعه ی شما کمک میکند و هوشیاری، نشاط، آمادگی جسمانی و... عواملی هستند که از میزان خواب، هدفمندی،ورزش و... تاثیر می پذیرد. به همین دلیل شما باید به گونه ای عمل کنید تا ضمن بالا بودن کیفید دارای حد اکثر  کمیت باشید.

    در روزهای غیر تعطیل که شما به مدرسه می روید از 24 ساعت شبانه روز حدود 8 ساعت در مدرسه حضور دارید و حدود 8 ساعت باید به استراحت بپردازید از 8 ساعت باقیمانده شما می توانید حدود 5-6 ساعت مطالعه کنید و 2-3 سات به امور متفقه بپردازید. در حقیقت این عدد(5-6 ساعت مطالعه ی روزانه) بالاترین کمیتی است شما می توانید ضمن حفظ  کیفیت خود به مطالعه بپردازید.البته  در روزهای تعطیل ای عدد  میتواند به 10-12 ساعت افزایش یابد.

رشد تدریجی  و رسیدن به این ساعت مطالعه، قطعا" نسبت به شروع ناگهانی دارای ثبات بیش تری خواهد بود.

    اگر شما در حال حاضر ساعت مطالعه ی مطلئبی ندارید، باید ساعت مطالعه ی خود را تدریجا" افزایش دهید. اینکار را می توانید روزانه یا هفتگی انجام دهید. یعنی مثلا" اگر در حال حاضر 3 ساعت درس می خوانید، برای رسیدن به 5 ساعت، باید روزانه 10 تا 15 دقیقه به ساعت مطالعه ی خود اضافه کنید، یا اینکه هفته ای یک ساعت به مطالعه ی هر روز اضافه کنید که این کاملا" به ویژگی های شما بستگی دارد.

شاید شما هم جز داوطلبانی باشید که تصور می کنید نباید زیاد درس بخوانید اما یادتان باشد که:

1-در سال کنکور به دلیل اضافه شدن عامل رقابت، داوطلبانی موفق می شوند که هم مطالعه ی مطلوبی داشته باشند و هم خوب درس بخوانند.

2-بالاترین کمیتی که بر کیفیت مطالعه شما لطمه ای نمی زند، 5-6 ساعت در روزهای غیر تعطیل و ز10-12 ساعت در روزهای تعطیل است.

3-کمت و کفیت تنها در کنار هم می تواند عامل موفقیت شما شود و جایگزین یکدیگر نمی شوند.پس به هر دوی آن ها توجه کنید.

4-ساعت مطالعه ی خود را تدریجا" افزایش دهید تا به حد مطلوب برسید.

نویسنده:محمدرضا پوردستمالچی

نظرات 3 + ارسال نظر
سپیده 20 آذر 1388 ساعت 05:45 ب.ظ

متن باحالی بود آقای پوردستمالچی کارت خیلی درسته دستت درست

سروش 22 اردیبهشت 1389 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام آقای پوردستمالچی حالتون خوبه؟
یادتون هست که یه زمانی معلم حل تمرین ریاضی بودید توی دبیرستان سروش؟ !!!!!!!
راستی ریاضی محض چه ارتباطی به برنامه ریزی کنکور و مشاوره داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

سایه 30 اردیبهشت 1389 ساعت 03:22 ب.ظ http://www.saye2006@yahoo.com

استفاده کنید از توصیه های آقای پوری خیلی خوبن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد