علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

تمرکز در کلاس درس و آزمون

تمرکز در کلاس درس و آزمون

الف)تمرکز در کلاس درس

    عوامل بسیار زیادی در کلاس های درس سبب بی توجهی یا حاس پرتی دانش آموزان می شود که در نهایت سبب یادگیری ناتمام مطالب از سوی فرد می شود و در مطالعه ی داخل منزل هم تبعات آن گریبانگیر دانش آموزان است. تعدادی از این عوامل در زیر عنوان می گردد که راه چاره ی آن ها چندان  دشوار و دور از ذهن نیست.

1-نشستن در نیمکت های  ردیف جلوی کلاس

   شما اگر به صورت سرانگشتی هم بخواهید دانش آموزان خوبی را که در ردیف های جلوی کلاستان می نشینند بشمارید، خواهید دید اغلب آن ها در تمام دوران تحصیل خود جایگاه ثابتی در کلاس داشته اند. دلیل این امر هم واح است، وقتی دانش آموز در انتهای کلاس می نشیند، رفتار و فعالیت های تعدادزیادی از دانش آموزان را که در ردیف های جلو نشسته اند می بیند و همین مهم ترین عامل حواس پرتی خواهد بود.اما وقتی درردیف اول می نشیند بین شما و دبیرتان مانعی وجود ندارد  و یادگیری بهتر و ترکز بیشتری خواهید داشت.

2-جدا نشستن از دوستان صمیمی

    بسیاری از دانش آموزان دوست دارند درکلاس کبار بهترین و صمیمی ترین دوستان خود بنشینند . این همنشینی سبب صحبت ها و بحث های بی اثری می شود که تمرکز و توجه  فرد را کم می کند. در مواردی هم که دانش آموزان بحث های مرتبط با درس انجام می دهند باز هم عقب افتادن از دبیر و محروم ماندن از بخش های خاصی از درس ثمره ی این همنشینی هاست. از طرفی اگر سوال از دبیر پرسیده شود (و نه از دوستان) درس متوقف می شود  و عقب افتان از درس به وجود نمی آید و از همه مهم تر پاسخی مطمئن و قانع کننده دریافت خواهیم کرد.

3-پرسش سوال

   این کار نه تنها سبب بالا رفتن تمرکز و یادگیری و تکمیل آموخته ها در کلاس می شود بلکه ارتباط دانش آموز را با دبیر درس مربوط بیش تر و بهتر می کند. در نتیجه دبیر هم به فرد توجه خاص و ویژه ای خواهد داشت که سبب افزایش علاقه ی دانش آموز به درس می گردد و هیچ عاملی مثل علاقه به موضوع و مطلب نمی تواند به افزایش تمرکز کمک کند. پس سوال پرسیدن از کارهایی است که هیچ گاه نباید فراموش شود.

4-یادداشت برداری

   بالاترین حالت تمرکز زمانی رخ می دهد که فرد در حال نوشتن است. بنابراین سعی کنید در تمام دروس چه عمومی و چه اختصاصی حین تدریس معلم مطالب مهم و کلیدی را که می تواند در یادگیری و یادآوری شما تاثیرگذار باشد، یادداشت کنید. این کار علاوه بر ایجاد تمرکز در مراحل بعد مطالعه هم به شما کمک م کند تا آموخته های کلاس را به راحتی به یاد بیاورید.

5-حالت های صحیح بدن

   در کلاس هم  صحیح نشستن و شادابی و اشتیاق و جدی بودن به اندازه های قابل توجهی می تواند سبب تمرکز و توجه و ادگیری بهتر گردد.

6-ارتباط صمیمی تر با دبیر

    در موادی ترس از دبیر اعم از شیوه ی برخورد، نوع پرسش ها، جدیت در جملات و محاوره ها سبب ترس و استرس دانش آموزان (به ویژه دختران) می گردد.مسلما" این ترس و اضطراب از مواردی است که به شدت میزان تمرکز فرد را در کلاس پایین می آورد. بهترین شیوه برای حل این مشکل و معضل که حتی می تواند در تمام طول سال اادامه یابد، ارتباط  بیرون از کلاس درس یا دبیر است. اگر فرد بتواند در ساعات تفریح با دبیران صحبت و گفت و گو و پرسش و پاسخ انجام دهد حتما" در نحوه ی نگرش و ارتباط داخل کلاس با دبیر هم موثر خواهد بود و دیوار ترس  و استرس را در کلاس فرو خواهد ریخت و تمرکز و یادگیری مداوم را در کلاس با خود به ارمغان می آورد.

7-پیش مطالعه

   این فعالیت اگرچه مطلوب دانش آموزان نیست اما به دلیل جهت بخشی به ذهن فرد در حین یادگیری  باعث می شود حواس پرتی و عوامل مزاحم قت و توجه فرد را کمتر به بازی بگیرند. از طرفی اطلاعات کمی که پیش مطالعه در مورد بحث به فرد می دهد خود سبب ایجاد علاقه به  موضوع درس می شود که علاقه از مهم ترین عوامل تمرکز و یادگیری است. پس با صرف 10 تا 15 دقیقه زمان قبل از ورود به کلاس و نگاهی گذرا به مباحث و سرفصل های کلی درس می توانیم در کلاس تمرکز و هوشیاری خود را بسیار بالا ببریم. در ضمن مطالعه ی دقیق و جدی مطالب قبل از تدریس دبیر، چندان کار مفید و مثبتی نیست پس در هر شرایطی، پیش مطالعه ی محدود، فعالیت موثرتری است.

8-انجام تکالیف

    بعضی از دبیران شیوه های خاصی برای بالا بردن ساعت مطالعه ی انش اموزان خود دارند که از جمله، تکلیف دادن به دانش اموز و پرسش کلاسی را می توان نام برد. افرادی  که به دلایل گوناگون درس را مطالعه نمی کنند یا تکلیف دبیر را انجام نمی دهند دائم در کلاس استرس و نگرانی برخورد معلم را با خود دارند و همین سبب عدم تمرکز در این ارتباط می شود.در نهایت چنین  دانش آموزانی کم کاری،از لحاظ تحصیلی مرتب رو به افول می رود چرا که هیچ استفاده ای هم از کلاس درس نمی برند. پس برنامه ریزی و جدیت مطالعه  و مطالعه ی دائمی و انجام تکالیف هم حتما" تمرکز در کلاس را افزایش خواهد داد.

ب)تمرکز درجلسه ی ازمون

   اما در ورد تمرکز در جلسه ی آزمون  که به اغلب افراد به ویژه به دانش آموزان پر استرس لطمه ی زیادی می زند،می توان عوامل زیر را عنوان کرد:

1-خواب

    مهم ترین عاملی که در هر شرایطی به ویژه آزمون های تستی چند ساعتی سبب پایین آمن تمرکز و کند شدن سرعت  انتقال مطالب و بی دقتی فراوان می گردد. حتی در مواردی افت رتبه و درصدها به قدری است که باورش برای خود فرد سخت است. به همین دلیل خواب مناسب در طول هفته و به ویژه شب قبل از آزمون می تواند تمرکز بالا، سرعت عمل خوب و دقت کافی را تضمین کند.نخوابید در شب قبل از آزمون از دید مشاوران تحصیلی نوعی خودکشی محسوب می شود!

2-تغذیه ی مناسب

   در جلسه های آزمون چند ساعتی، دانش آموزان احساس می کنند پس از گذشت یک یا دو ساعت انژی و توانشان بسیارکاهش می یابد و این  جریان در قدرت پاسخ گویی و تمرکزشان  به شدت تاثیر می گذارد.این اتفاق به بسیار به تغذیه (به ویژه صبحانه) و خوراکی که در جلسه ی آزمون استفاده می کنند  وابسته است. دانش آموز باید یاد بگیرد که روزهایی که قرار است آزمون بدهد، تغذیه ی مناسب (با مواد قندی) داشته باشد تا با نهایت هوشیاری در جلسه حاضر شود.

3-درک صحیح از سطح آزمون

   دانش آموزانی که درک درستی از سختی سوالات و دسته بندی و درصدهای خوب و ضعیف ندارند، در مواردی با تصور پاسخ گویی به تمام سوالات در جلسه حاضر می شوند و این دیدگاه سبب می شود فرد جرات رها کردن یک سوال بی جواب را هم نداشته باشد. اگر برای سوال وقت زیادی صرف نماید، نگرانی کمبود وقت ، تمرکز و دقتش را تاثیر قرار می دهد و او را عصبی می کند و اگر هم سوال را رها کند، در حین پاسخ گویی به باقی سوالات تمام توجهش به سوالی است که کنار گذاشته و همین امر تمرکزش را به شدت پایین می آورد و در نهایت نتیجه ی کسب شده را تغییر می دهد. بنابراین ضروریست که دانش آموزان به سطح سوالات توجه نمایند و انتظارشان را بر حسب توانایی و سطح آزمون تعیین نمایند.

در نهایت نشستن صحیح روی صندلی(که سبب درد گرفتن کمر نشود) در حین آزمون، می تواند به تمرکز در جلسه ی آزمون کمک کند و سبب بروز حداکثر توانایی فرد در پاسخ گویی به سوالات گردد.

نویسنده:جلال صمیمی 

نظرات 1 + ارسال نظر
حشمت 1 مرداد 1388 ساعت 11:27 ب.ظ

راز بزرگ پولدار شدن اینجاستماهانه دو میلیون تومان درآمد برای شما و اگر کمی تلاش کنید بیشتر از دو میلیون تومانمگر میشه؟آره حتما میشه برای پی بردن به این راز از طریق لینک زیر عضو شوید و پس از عضویت میتوانید نحوه کسب این درآمد را از طریق وبلاگتان بیاموزیدعضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?i=3045
http://www.oxinads.com/?i=3045

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد