به مرکز هدایت و خدمت رسانی به کسب و کار های کوچک ، شبکه SBDC می گویند. SBDC ، می تواند به عنوان یک پشتیبان یا مدیر، به مالکان کسب و کارهای کوچک بالقوه و بالفعل، کمک تکنیکی رساند ،به طور کلی ارتباطی منطقی میان نیازهای شرکت های تخصصی و مجریان برقرار می کند. به کلیه موجودیت های فعال در شبکه SBDC ،که شامل هسته اصلی (مرکز ستاد) و زیر مراکز (مراکز بخش ها) و سیستم ارتباطی از راه دور (برای کاربرانی که امکان دسترسی مستقیم به مراکزSBDC را ندارند) و هرموجودیت دیگری که در ارائه خدمات ، کمک می کند ، اعضای ستاد SBDC گویند. دپارتمان ویژه خدمت دهی در یک مرکز SBDC ، بایستی کتباً ناحیه خدمت رسانی خود را به طوری که با نقشه آن ایالت یا منطقه سازگار باشد ، اعلام نماید ، به دلیل تفکیک حیطه کاری مراکز مختلف درگیر در SBDC ، که منجر به اجرای مؤثرتر برنامه ها و خدمت رسانی به کسب و کارهای کوچک می شود - این مسأله باید مورد تأیید SBA نیز قرار بگیرد. در مراکز SBDC موجودیتی مستقل تحت عنوان مرکز سرپرستی وجود دارد که باید شامل مدیری تمام وقت و یک سیستم ویژه باشد. وظایف این مرکز، مشتمل بر تأمین خدمات اداری و هماهنگی در شبکه SBDC در زمینه برنامه ریزی بهبود و توسعه ، مدیریت ، مدیریت مالی ، مدیریت گزارش دهی ، برآورد و ارزیابی مالیاتی ، کنترل کیفیت داخلی و... می باشد. این مرکز در سرتاسر سال در ساعات اداری برای عموم باز است (سایر اعضای ستاد نیز بایستی در ساعات اداری آماده خدمت رسانی دائم باشند). این مرکز – و نیز سایر اعضای ستاد – بایستی در برابر مشاوران ، کارمندان و مجریان از سیاست های خاصی برخوردار باشند. شبکه SBDC با استناد به قوانین خاصی در این کار ، ملزم به پذیرش افراد بدون هیچ تفاوتی از لحاظ سن ، رنگ ، معلولیت جسمانی و نیز وضعیت تأهل ، ناحیه زندگی ، نژاد، مذهب و جنسیت می باشد. از نظر نیروی انسانی ، علاوه بر کارمندان تمام وقت ، SBDC مشتمل بر پرسنل نیمه وقت و داوطلبانی است که از میان مجامع بازرگانی ، مجامع قانونی ( بانکدارها....)، اعضای هیأت علمی ، اتاق های بازرگانی SCORE ، ... استخدام می شوند.SBDC همچنین از حضور مشاورانی نظیر مهندسین یا آزمایشگاه های تحقیقاتی به منظور کمک به مجریانی که نیازمند فنون تخصصی هستند ، استفاده می کند. خدماتی که SBDC به افراد ارائه می دهد ، شامل : کمک مالی به کسب و کارهای کوچک ، بازاریابی ، تولید ، سازمان دهی ، مهندسی مسائل تکنیکی و مطالعات امکان سنجی، می باشد. SBDC به طریقی عمل می کند که گروه های غیر مفید ، افراد با تجربه و کارآزموده ، زنان و نیز افراد ناتوان (جسمانی) را نیز از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پوشش دهد. در یک جمله ، کلیه علاقه مندان به شروع و یا توسعه هر نوع کسب و کار کوچک که امکان خدمت گیری از مشاوران خصوصی را ندارند ، می توانند به همکاری SBDC امیدوار باشند. SBDC در زمینه های زیر برای کسب وکارهای کوچک مفید است:
در SBDC ، مشاوره برای مالکان کسب و کارها به
صورت نفر به نفر، بدون تقبل هیچ هزینه ای بر مشتری ، ارائه می شود.
در زمینه آموزش ، با ارائه مشاوره و راهکارهای مفید در زمینه کسب و کارهای کوچک بالفعل و بالقوه به دو طریق :
عمل می شود. کمک رسانی SBDC ، موارد زیر را در بر می گیرد:
SBDC مشتریان را در تمامی مراحل توسعه فرآورده ای جدید، از ایده اولیه تا اجرای نهایی آن ، یاری میدهد. پرسنل پرسنل SBDC ، مشتمل بر اشخاصی آموزش دیده در سطحی بالا هستند، که هر کدام تجاربی ارزشمند در بخش خصوصی و نیز مدارکی پیشرفته در یک زمینه مطالعاتی درباره کسب و کارها دارند. تعدادی از آنها سوابقی در مدیریت جامع و فراگیر( در سازمان ها ) و مشاوره مالی ( با مجریان ) دارند. برخی دیگر نیز در تفسیر و تحقیق اطلاعات فنی و مدل های مالی مهارت دارند ، برخی هم تجربیات خاصی در صادرات و رویه کسب و کارهای بین الملل دارند. علاوه بر پرسنل تحت پوشش ، SBDC از نصایح و خدمات مالکان کسب وکارها ، شرکت های اجرایی و دانشگاه های - وابسته به - کسب وکار و دانشجویان MBA در ارائه مشاوره و راهنمایی به مالکان کسب وکارهای کوچک ، بهره می برد. هدف SBDC ارائه بهترین کمک مشاوره ای ممکن به مشتریان است. آیا مشاوران تجربیات عملی دارند؟ تمام مشاوران SBDC ، تجربه کاری و نیز تحصیلات عالیه در زمینه کسب و کارهای کوچک دارند.آنها خود زمانی مالک کسب و کارهای کوچک بوده اند و به طور کامل و عمیق تمامی چالش هایی را که در سر راه مالکان وجود دارد ، می شناسند. خدمات مأموریت مرکز SBDC ، مشاوره و ارائه کمک تکنیکی در امر برنامه ریزی کسب و کارهای کوچک می باشد. به طور کلی ، آن ها خدماتی در زمینه مالی و مدیریتی ، به منظور به ثمر رساندن کارها ، ارائه می دهند. برخی از خدمات SBDC بدین شرح می باشند :
SBDC ها، همچنین خدماتی ویژه برای کمک به شروع کسب و کارهای جدید ارائه می دهند ،که بدین شرح می باشند :
خدمات SBDC در خصوص کسب و کارهای موجود ، به این شرح می باشند:
SBDC ها در زمینه های :
خدمات خود را که شامل موارد زیر هستند ، ارائه می دهند: مستند سازی؛ تنظیم طرح کار؛ خرید و فروش کسب و کارها؛ تحلیل جریان نقدی؛ تحلیل مالی ؛مدیریت مالی؛ تجارت بین المللی؛کمک در بازاریابی؛ صادرات و واردات؛ اطلاعات مالیاتی ؛انتقال تکنولوژی؛ مدیریت کیفیت فراگیر.
یک طرح کار خوب ، کلید اصلی موفقیت در یک کسب و کار جدید می باشد. این طرح، راهنمایی در تعیین امکان وقوع و تعیین میزان مرغوبیت شروع یک کسب و کار جدید است.همچنین طرح کار، مسیری را در پیش روی ما قرار می دهد که در طول مراحل بحرانی اولیه باید از آن پیروی کرد. نکات زیر را باید در آماده سازی طرح کسب و کار رعایت کرد:
|