علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

رشد کارآفرینی از طریق مراکز توسعه کسب و کار۳

نکات مهم در زمینه طرح کار عبارتند از :

  • مقدمه:

توصیف جزییات کار و اهدافش؛بحث مالکیت و ساختار منطقی آن؛لیست مهارت ها و تجربیات آورده شده  به کسب و کار مذکور؛
بحث مزایای شما و کسب وکارتان نسبت به سایر رقبا.

  • بازاریابی :

بحث فرآورده ها / خدمات پیشنهاد شده؛تعیین و تشخیص تقاضای مشتری؛تشخیص بازار از نظر اندازه و موقعیت مکانی؛

توضیح راجع به چگونگی  بازاریابی و تبلیغ فرآورده ها / خدمات ارائه شده؛توضیح راجع به استراتژی قیمت گذاری.

  • مدیریت مالی:

توضیح منابع و میزان سرمایه گذاری اولیه؛بسط بودجه عملکرد ماهیانه برای دوره یک ساله؛ بسط بازگشت سرمایه ی مورد انتظار و جریان نقدی ماهیانه برای دوره یک ساله؛تأمین اطلاعات راجع به درآمد و ترازنامه های مربوط به پروژه های انجام شده هر 2 سال یک بار؛بحث روی نقطه سر به سر؛توضیح راجع به ترازنامه شخصی و طریقه موازنه آن؛ بحث روی این که چه کسی گزارش محاسبات و اطلاعات موجود را بدهد و نیز چگونگی انجام آن؛ ایجاد آمادگی پاسخ گویی به چه می شود اگرها... یا در اصل ایجاد  قدرت ارائه گزینه های مختلفی برای مواجهه با مشکلات.

  • عملیات :

توضیح راجع به چگونگی مدیریت فعلی کار؛بحث روی فرآیند عملکرد پرسنل و نیز استخدام آنها؛بحث روی توافق نامه های بیمه، اجاره، عایدی ها و نیز کلیه مسائل مرتبط با کار؛محاسبه تجهیزات لازم برای تولید فرآورده یا خدمت؛ محاسبه تولید و تحویل فرآورده ها و خدمات.

  • بیانیه نهایی :

خلاصه کردن اهداف کار و بیان تعهدات کاری؛ مرور طرح کار تکمیل شده با یک دوست یا SBDC  یا SCORE یا دیگر شرکای SBA ؛ بحث روی طرح کار با حضور سهامداران، پس از اطمینان از صحت و سقم محتویات و  ساختار طرح کار.

خلاصه آنکه، طرح توسعه کسب و کار، توجه شما را به نکاتی جلب می کند که تا پیش از این برایتان مهم نبوده است . این طرح ، ابزاری با ارزش ، برای راه اندازی و توسعه کارتان و نیز معیاری برای اندازه گیری پیشرفتتان می باشد.

  • مشاوره

SBDC ها یک سری خدمات مشاوره ای را به طور رایگان برای افراد (منظور ، کسانی که در صدد شروع کسب و کار جدید و یا دریافت کمک های تکنیکی در زمینه های مختلف کاری می باشند ) ، به صورت نفر به نفر ، ارائه می دهند. 

مباحث تخصصی مشاوره ای در زمینه های زیر می باشند:

تجزیه و تحلیل مالی؛ بازاریابی  و تبلیغات؛ حسابداری؛ منابع انسانی؛ نرم افزارهای کامپیوتری؛ امور مربوط به وام؛ خرید و فروش یک کسب و کار؛ کنترل هزینه؛ کنترل موجودی؛ مسائل مدیریتی؛ مدیریت کیفیت؛ مسائل مالیاتی؛ امکان سنجی؛ مستند سازی؛ تجارت بین المللی؛ تجارت الکترونیکی؛ قوانین و مقررات دولتی؛ جریا ن نقدی؛ کسب و کار خانگی؛ کسب و کار بانوان؛ خرده فروشی؛ ساخت و تولید؛

برنامه ریزی استراتژیک؛ تحقیقات در بازار؛ گزارش سالیانه کسب و کارها؛ برنامه ریزی بلند مدت؛ قیمت گذاری محصول؛ قرار دادهای دولتی؛ تنظیم طرح کارو ... .

  • آموزش

SBDC  یک سری فرصت های مناسب آموزشی (در دانشگاه ها یا با همکاری آنها) برای افراد به وجود می آورد، که این فرصت ها شامل : برگزاری کلاس های آموزشی و سمینارهای مباحث مربوط به کار ،   بازاریابی ، ‌ چگونگی اقدام به کسب وکارهای کوچک و ... می باشند.

همچنین به این منظور، در زمینه ی ‌ مسائل مالی ، مستندسازی ، قوانین مربوط به کار و موضوعات دیگر، کارگاه های آموزشی ای هم راه اندازی می شوند.  برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی، راهی سریع و آسان برای کسب مهارت های جدید ، پیش روی مالکان و پرسنل کسب وکارهای کوچک قرار می دهد.

این سمینارها ، راهکارهایی مفید برای به کارگیری مستقیم در کسب وکارها ، پیشنهاد می دهند.یکی از بهترین کارگاه های آموزشی   نحوه شروع کار می باشد. به این ترتیب شما  می توانید کسب و کارهای خود را ارزیابی کنید و راه های افزایش شانس موفقیت خود را دریابید و از اشتباهات رایج در کار اجتناب کنید.

  • بازاریابی

در هنگام برپایی یک کسب و کار یا کلاً یک شبکه کاری ، همان اقدامات اولیه شما ، می تواند پیامهای مثبت یا منفی به محیط، ارسال کند. در این حین ، مواردی نظیر بازاریابی روی اقدامات اولیه فوق الذکر اثرگذار است.به این منظور  به فاکتورهای ذیل توجه کنید:

  • نام و موقعیت و شرکت خود را تعیین کنید تا به این ترتیب ماهیت شما برای دیگران روشن شود؛
  • فرآورده یا خدمتی را که قصد ارائه آن را دارید ، به اختصار توصیف کنید؛
  • بازاری -  نوع مشتری -  را که قصد دارید پوشش دهید، تعیین کنید؛
  • علت اهمیت کسب و کارتان و نیز نیازهای مشتریان مدنظرتان را ، روشن کنید.

در کل باید به موارد زیر توجه کنید:

  • خدمت به مشتریان؛
  • بودجه تبلیغات؛
  • ورود به متوسط رقابت در بازار؛
  • استرا تژی بازاریابی اینترنتی؛
  • ممنوعیت و مشروعیت های قانونی کار؛
  • طرح بازاریابی؛

تحقیق روی رقبا بسیار مهم است.از نمایشگاه ها دیدن کنید تا دریابید که رقبای شما چه می فروشند و چگونه برای فرآورده خود بازاریابی می کنند .

در جریان اطلاعات انتشارات و مجلات صنعتی قرار بگیرید.اطلاعات حاصله از تحقیقات به شما در توسعه (بهبود) برنامه ی مالیتان کمک کرده و به شما می گویند که شما به سراغ کسب و کار بروید یا خیر؟ شما هرگز نباید این فکر را داشته باشید که تحقیقات بازار، فرآیندی است که فقط یک بار انجام می شود.

زمانی که شما کسب و کاری  راه می اندازید ،‌ اصولاً باید به طور مداوم  با مشتریان خود در تماس باشید ، شما همچنین باید در برابر نیازهای مشتریان خود از انعطاف پذیری  بالایی  برخوردار  باشید. خلاصه آنکه ، قبل از تأسیس کسب و کارتان ، بازارهای هدف را به طور عمیق شناسایی کنید.

  • مستند سازی 

شما به عنوان یک مالک ، برای موفقیت کسب و کارتان ، زمان و هزینه بسیاری را صرف می کنید. شما می خواهید که بالاترین بازگشت سرمایه را داشته باشید.

گزارشات مالی مناسب ، شما را در این راه کمک خواهند کرد.گزارشات خوب به شما کمک می کنند که به سؤالات مهمی در خصوص مسائل مالی شرکت ، پاسخ دهید. تنظیم گزارشات مالی صحیح و کامل ، در موفقیت شما نقش زیادی دارند.

یک سیستم مستند سازی پایه (دستی یا کامپیوتری) باید از لحاظ کاربرد و فهم آسان باشد و کلاً قابل اعتماد بوده و از صحت کافی نیز، برخوردار باشد .  برای این منظور به ملزومات زیر نیاز است :

دفتر روز نامة اصلی برای ثبت مبادلات؛ثبت حساب های دریافتنی؛ ثبت حساب های پرداختنی؛ثبت صورت حساب حقوق بگیران ؛ ثبت موجودی های شرکت  و ...

سیستم مستند سازی می تواند تعیین کننده بقا یا شکست کسب و کارهای جدید باشد . سیستم های مستند سازی خوب می توانند باعث افزایش شانس دوام کسب وکار و نیز فرصت های سود آوریِ بیشتر شوند .گزارشات کامل ، باعث برقراری ارتباط میان شما و کارتان شده و به شما کمک می کنند که قبل از وقوع مسائل و مشکلات از آن ها باخبر شوید . گزارش دهی خوب ، اطلاعاتی اساسی را در زمینه حجم کسب و کار و مقایسه آن با حجم کاری گذشته ، به شما خواهد داد. به علاوه یک گزارش دهی خوب ،  شما را در فعالیت های زیر یاری می رساند :

نظارت بر موجودی؛کنترل مخارج؛ انجام ملزومات صورت حساب حقوق بگیران؛ تعیین سود حاشیه ای؛ بهبود جریان نقدی؛ تخفیف  گرفتن از تأمین کننده؛ اندازه گیری میزان عملکرد کار. عوامل زیر برای یک مستند سازی خوب لازم می باشند :

سادگی؛ دقت؛زمان بندی دقیق؛ هماهنگی ؛قابل فهم بودن؛ قابل اعتماد بودن؛ کامل و جامع بودن.

راهکارهای حمایت از ایجاد و توسعه صنایع کوچک و متوسط جدید        

این راهکارها شامل بسته ای از راهکارهای مختلف با هدف حمایت ویژه از کسب و کار های جدید و در شرف تأسیس می باشد،که عبارتند از :

کمک به کاهش هزینه های تمام شده و کاهش مدت زمان ایجاد و راه اندازی واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، از طریق ایجاد مجتمع های تخصصی و شهرک های صنعتی برای صنایع غیر آلاینده در مناطق مستعد داخل و مجاور شهرها.

بررسی و اعلام اولویت های صنعتی و زمینه های مستعد سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسط کشور.

انجام مطالعات و بررسی های لازم با هدف اطلاع رسانی و کمک به متقاضیان سرمایه گذاری ، جهت انتخاب زمینه های مناسب برای تولید و ایجاد واحد های جدید صنعتی.

پرداخت بخشی از هزینه های خدمات مشاوره صنعتی جهت انتخاب زمینه  فعالیت صنعتی ، تهیه طرح کسب و کار و استقرار سیستم های اطلاعاتی ( سیستم اطلاعاتی انبار ، حسابداری صنعتی ، دستمزد و حقوق و ... ).

کمک به ایجاد و توسعه مراکز ارائه خدمات مشاوره صنعتی به واحدهای در حال تأسیس.

تامین منابع مالی میان مدت و دراز مدت واحدهای در حال تأسیس ، با اولویت مناطق توسعه نیافته کشور ، از محل وجوه اداره شده و تبصره های قوانین بودجه سالانه.

کمک به ایجاد مراکز زادپروری ( انکوباتورها ) به منظور طراحی ، توسعه و تجاری سازی محصول با همکاری دانشگاه ها.

  • انکوباتور 

یکی از معضلات فعلی  ، عدم ارتباط منطقی و کارآمد میان مراکز آموزشی موجود کشور و بازارکار است ، به طوری که افراد جامعه بعد از طی دوره های آموزشی ، زمانی که وارد بازار کار می شوند ، عملاً با مشکل مواجه شده و قادر نیستند به درستی از مهارت ها ،‌آموزش ها و اندوخته های خود در جهت کسب شغل و ارتقاء شغلی بهره ببرند .

در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهت پر کردن این شکاف از انکوباتورها استفاده می کنند . انکوباتور به معنای تکثیر کردن و کشت دادن می باشد و در اصطلاح پزشکی به دستگاه نگهداری  نوزادان نارس اطلاق می شود .

انکوباتورها معمولاً در کنار یک مرکز تحقیقاتی یا دانشگاهی که خدمات پشتیبانی ( فنی و غیر فنی ) را برای تبدیل یا پرورش یک نوآوری یا اختراع به یک شرکت صنعتی ارائه می کند ، تأسیس می شوند . 

در سرتاسر جهان ، این نکته پذیرفته شده است که انکوباتورها ابزارهای مطمئنی برای تبدیل نوآوری ها و دستاوردهای تحقیقاتی به محصولات و نیز ترغیب کارآفرینی و توسعه تکنولوژیک هستند .

مؤسسات کوچک و متوسط با ایجاد زمینه جهت پرورش استعداد کارآفرینی ، نقش حیاتی در بهبود و رقابتی ساختن کسب وکارهای کوچک ایفا می کنند و انکوباتورها عمده ترین و کاربردی ترین ابزار تحقق این امر می باشند

  • اهداف انکوباتورها 

ویژگی مهم انکوباتورها ، توان آموزش و کار حمایت شده در شرایط طبیعی عرضه و تقاضای بازار می باشد و مأموریت یک انکوباتور عبارتست از :‌

افراد به صورت فردی یا گروهی وارد انکوباتور شده و از طریق آموزش ، مشاوره و امکاناتی که دریافت خواهند کرد ، عملاً اقدام به تولید کالا و خدمات و عرضه آن به بازار مصرف می نمایند و پس از تثبیت و تسلط آنان  به عوامل مؤثر و مرتبط با آن ، از انکوباتور ، مرخص خواهند شد .

به هر حال ، اهداف عمده انکوباتورها را می توان چنین دسته بندی کرد :

  • کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل؛
  • ایجاد واحد های صنعتی کوچک و متوسطِ فنی و تخصصی که بتوانند در بازار کار، قابل رقابت  باشند؛
  • نوسازی  ، ‌انتقال فناوری و استفاده از اکتشافات علمی جدید؛
  • افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده بهینه از این سرمایه عظیم ملی .

در کنار این اهداف ، انکوباتورها اهداف دیگری را نیز دنبال می کنند نظیر : ‌رشد اقتصادی منطقه ،‌تنوع اقتصاد و سرمایه گذاران ،‌کمک به زنان ، مهاجران و اقلیت ها . 

به هر حال انکوباتورها می خواهند ، از طریق توسعه فناوری های عمده و ایجاد کسب و کارهای موفق جدید ، به تشویق و توسعه اقتصادی ، علمی ، ملی و منطقه ای بپردازند و این کار را از طریق ایجاد ، پرورش و توسعه شرکت های نوپا به صورت واحد ها و صنایع کوچک و متوسطِ فنی ، پیگیری می کنند .

مهم ترین منابع مالی انکوباتورها از طریق بخش خصوصی ، دولت مرکزی یا مقامات محلی و به صورت وام های بانکی ، ‌رهن ،‌کمک ها و اعانه های شخصی و گروهی ،‌ اجاره بها و ارائه خدمات ، تأمین می شود. 

در کشور ما ، ‌نیاز به انکوباتورها روز به روز بیشتر احساس می شود ، ‌به ویژه بیکاری بیش از حد قشر جوان و کارآموخته و دانش آموخته کشور و روند رو به افزایش آن ؛ از یک طرف و نیاز کشور به این انرژی عظیم انسانی و فکری جهت توسعه خود در زمینه های مختلف ، ‌از طرف دیگر درک این نیاز را سرعت بخشیده است. رقابت شدید در بازار کار ، اشتغال و تولید ، ‌ضرورت جذب نیروی کارآمد و مناسب را  نشان می دهد. 

علی رغم این که ، طرح انکوباتورها ، ‌در سایر کشورها با توفیق بسیار همراه بوده ، ‌ولی ما در داخل کشورمان نتوانسته ایم آن را پیاده کنیم و همواره این سؤال وجود دارد که چرا دانش آموختگان ما ؛ جذب بازار کار خارج از کشور می شوند ولی در داخل چندان موفق نیستند ؟ این که چگونه می توان از هدر رفتن این سرمایه ملی    (جوانان دانش آموخته دانشگاهی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای)  جلوگیری کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد