علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

علم در زندگی من

هر روز یک مقاله ی علمی زیبا!

رشد کارآفرینی از طریق مراکز توسعه کسب و کار۳

نکات مهم در زمینه طرح کار عبارتند از :

  • مقدمه:

توصیف جزییات کار و اهدافش؛بحث مالکیت و ساختار منطقی آن؛لیست مهارت ها و تجربیات آورده شده  به کسب و کار مذکور؛
بحث مزایای شما و کسب وکارتان نسبت به سایر رقبا.

  • بازاریابی :

بحث فرآورده ها / خدمات پیشنهاد شده؛تعیین و تشخیص تقاضای مشتری؛تشخیص بازار از نظر اندازه و موقعیت مکانی؛

توضیح راجع به چگونگی  بازاریابی و تبلیغ فرآورده ها / خدمات ارائه شده؛توضیح راجع به استراتژی قیمت گذاری.

  • مدیریت مالی:

توضیح منابع و میزان سرمایه گذاری اولیه؛بسط بودجه عملکرد ماهیانه برای دوره یک ساله؛ بسط بازگشت سرمایه ی مورد انتظار و جریان نقدی ماهیانه برای دوره یک ساله؛تأمین اطلاعات راجع به درآمد و ترازنامه های مربوط به پروژه های انجام شده هر 2 سال یک بار؛بحث روی نقطه سر به سر؛توضیح راجع به ترازنامه شخصی و طریقه موازنه آن؛ بحث روی این که چه کسی گزارش محاسبات و اطلاعات موجود را بدهد و نیز چگونگی انجام آن؛ ایجاد آمادگی پاسخ گویی به چه می شود اگرها... یا در اصل ایجاد  قدرت ارائه گزینه های مختلفی برای مواجهه با مشکلات.

  • عملیات :

توضیح راجع به چگونگی مدیریت فعلی کار؛بحث روی فرآیند عملکرد پرسنل و نیز استخدام آنها؛بحث روی توافق نامه های بیمه، اجاره، عایدی ها و نیز کلیه مسائل مرتبط با کار؛محاسبه تجهیزات لازم برای تولید فرآورده یا خدمت؛ محاسبه تولید و تحویل فرآورده ها و خدمات.

  • بیانیه نهایی :

خلاصه کردن اهداف کار و بیان تعهدات کاری؛ مرور طرح کار تکمیل شده با یک دوست یا SBDC  یا SCORE یا دیگر شرکای SBA ؛ بحث روی طرح کار با حضور سهامداران، پس از اطمینان از صحت و سقم محتویات و  ساختار طرح کار.

خلاصه آنکه، طرح توسعه کسب و کار، توجه شما را به نکاتی جلب می کند که تا پیش از این برایتان مهم نبوده است . این طرح ، ابزاری با ارزش ، برای راه اندازی و توسعه کارتان و نیز معیاری برای اندازه گیری پیشرفتتان می باشد.

  • مشاوره

SBDC ها یک سری خدمات مشاوره ای را به طور رایگان برای افراد (منظور ، کسانی که در صدد شروع کسب و کار جدید و یا دریافت کمک های تکنیکی در زمینه های مختلف کاری می باشند ) ، به صورت نفر به نفر ، ارائه می دهند. 

مباحث تخصصی مشاوره ای در زمینه های زیر می باشند:

تجزیه و تحلیل مالی؛ بازاریابی  و تبلیغات؛ حسابداری؛ منابع انسانی؛ نرم افزارهای کامپیوتری؛ امور مربوط به وام؛ خرید و فروش یک کسب و کار؛ کنترل هزینه؛ کنترل موجودی؛ مسائل مدیریتی؛ مدیریت کیفیت؛ مسائل مالیاتی؛ امکان سنجی؛ مستند سازی؛ تجارت بین المللی؛ تجارت الکترونیکی؛ قوانین و مقررات دولتی؛ جریا ن نقدی؛ کسب و کار خانگی؛ کسب و کار بانوان؛ خرده فروشی؛ ساخت و تولید؛

برنامه ریزی استراتژیک؛ تحقیقات در بازار؛ گزارش سالیانه کسب و کارها؛ برنامه ریزی بلند مدت؛ قیمت گذاری محصول؛ قرار دادهای دولتی؛ تنظیم طرح کارو ... .

  • آموزش

SBDC  یک سری فرصت های مناسب آموزشی (در دانشگاه ها یا با همکاری آنها) برای افراد به وجود می آورد، که این فرصت ها شامل : برگزاری کلاس های آموزشی و سمینارهای مباحث مربوط به کار ،   بازاریابی ، ‌ چگونگی اقدام به کسب وکارهای کوچک و ... می باشند.

همچنین به این منظور، در زمینه ی ‌ مسائل مالی ، مستندسازی ، قوانین مربوط به کار و موضوعات دیگر، کارگاه های آموزشی ای هم راه اندازی می شوند.  برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی، راهی سریع و آسان برای کسب مهارت های جدید ، پیش روی مالکان و پرسنل کسب وکارهای کوچک قرار می دهد.

این سمینارها ، راهکارهایی مفید برای به کارگیری مستقیم در کسب وکارها ، پیشنهاد می دهند.یکی از بهترین کارگاه های آموزشی   نحوه شروع کار می باشد. به این ترتیب شما  می توانید کسب و کارهای خود را ارزیابی کنید و راه های افزایش شانس موفقیت خود را دریابید و از اشتباهات رایج در کار اجتناب کنید.

  • بازاریابی

در هنگام برپایی یک کسب و کار یا کلاً یک شبکه کاری ، همان اقدامات اولیه شما ، می تواند پیامهای مثبت یا منفی به محیط، ارسال کند. در این حین ، مواردی نظیر بازاریابی روی اقدامات اولیه فوق الذکر اثرگذار است.به این منظور  به فاکتورهای ذیل توجه کنید:

  • نام و موقعیت و شرکت خود را تعیین کنید تا به این ترتیب ماهیت شما برای دیگران روشن شود؛
  • فرآورده یا خدمتی را که قصد ارائه آن را دارید ، به اختصار توصیف کنید؛
  • بازاری -  نوع مشتری -  را که قصد دارید پوشش دهید، تعیین کنید؛
  • علت اهمیت کسب و کارتان و نیز نیازهای مشتریان مدنظرتان را ، روشن کنید.

در کل باید به موارد زیر توجه کنید:

  • خدمت به مشتریان؛
  • بودجه تبلیغات؛
  • ورود به متوسط رقابت در بازار؛
  • استرا تژی بازاریابی اینترنتی؛
  • ممنوعیت و مشروعیت های قانونی کار؛
  • طرح بازاریابی؛

تحقیق روی رقبا بسیار مهم است.از نمایشگاه ها دیدن کنید تا دریابید که رقبای شما چه می فروشند و چگونه برای فرآورده خود بازاریابی می کنند .

در جریان اطلاعات انتشارات و مجلات صنعتی قرار بگیرید.اطلاعات حاصله از تحقیقات به شما در توسعه (بهبود) برنامه ی مالیتان کمک کرده و به شما می گویند که شما به سراغ کسب و کار بروید یا خیر؟ شما هرگز نباید این فکر را داشته باشید که تحقیقات بازار، فرآیندی است که فقط یک بار انجام می شود.

زمانی که شما کسب و کاری  راه می اندازید ،‌ اصولاً باید به طور مداوم  با مشتریان خود در تماس باشید ، شما همچنین باید در برابر نیازهای مشتریان خود از انعطاف پذیری  بالایی  برخوردار  باشید. خلاصه آنکه ، قبل از تأسیس کسب و کارتان ، بازارهای هدف را به طور عمیق شناسایی کنید.

  • مستند سازی 

شما به عنوان یک مالک ، برای موفقیت کسب و کارتان ، زمان و هزینه بسیاری را صرف می کنید. شما می خواهید که بالاترین بازگشت سرمایه را داشته باشید.

گزارشات مالی مناسب ، شما را در این راه کمک خواهند کرد.گزارشات خوب به شما کمک می کنند که به سؤالات مهمی در خصوص مسائل مالی شرکت ، پاسخ دهید. تنظیم گزارشات مالی صحیح و کامل ، در موفقیت شما نقش زیادی دارند.

یک سیستم مستند سازی پایه (دستی یا کامپیوتری) باید از لحاظ کاربرد و فهم آسان باشد و کلاً قابل اعتماد بوده و از صحت کافی نیز، برخوردار باشد .  برای این منظور به ملزومات زیر نیاز است :

دفتر روز نامة اصلی برای ثبت مبادلات؛ثبت حساب های دریافتنی؛ ثبت حساب های پرداختنی؛ثبت صورت حساب حقوق بگیران ؛ ثبت موجودی های شرکت  و ...

سیستم مستند سازی می تواند تعیین کننده بقا یا شکست کسب و کارهای جدید باشد . سیستم های مستند سازی خوب می توانند باعث افزایش شانس دوام کسب وکار و نیز فرصت های سود آوریِ بیشتر شوند .گزارشات کامل ، باعث برقراری ارتباط میان شما و کارتان شده و به شما کمک می کنند که قبل از وقوع مسائل و مشکلات از آن ها باخبر شوید . گزارش دهی خوب ، اطلاعاتی اساسی را در زمینه حجم کسب و کار و مقایسه آن با حجم کاری گذشته ، به شما خواهد داد. به علاوه یک گزارش دهی خوب ،  شما را در فعالیت های زیر یاری می رساند :

نظارت بر موجودی؛کنترل مخارج؛ انجام ملزومات صورت حساب حقوق بگیران؛ تعیین سود حاشیه ای؛ بهبود جریان نقدی؛ تخفیف  گرفتن از تأمین کننده؛ اندازه گیری میزان عملکرد کار. عوامل زیر برای یک مستند سازی خوب لازم می باشند :

سادگی؛ دقت؛زمان بندی دقیق؛ هماهنگی ؛قابل فهم بودن؛ قابل اعتماد بودن؛ کامل و جامع بودن.

راهکارهای حمایت از ایجاد و توسعه صنایع کوچک و متوسط جدید        

این راهکارها شامل بسته ای از راهکارهای مختلف با هدف حمایت ویژه از کسب و کار های جدید و در شرف تأسیس می باشد،که عبارتند از :

کمک به کاهش هزینه های تمام شده و کاهش مدت زمان ایجاد و راه اندازی واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، از طریق ایجاد مجتمع های تخصصی و شهرک های صنعتی برای صنایع غیر آلاینده در مناطق مستعد داخل و مجاور شهرها.

بررسی و اعلام اولویت های صنعتی و زمینه های مستعد سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسط کشور.

انجام مطالعات و بررسی های لازم با هدف اطلاع رسانی و کمک به متقاضیان سرمایه گذاری ، جهت انتخاب زمینه های مناسب برای تولید و ایجاد واحد های جدید صنعتی.

پرداخت بخشی از هزینه های خدمات مشاوره صنعتی جهت انتخاب زمینه  فعالیت صنعتی ، تهیه طرح کسب و کار و استقرار سیستم های اطلاعاتی ( سیستم اطلاعاتی انبار ، حسابداری صنعتی ، دستمزد و حقوق و ... ).

کمک به ایجاد و توسعه مراکز ارائه خدمات مشاوره صنعتی به واحدهای در حال تأسیس.

تامین منابع مالی میان مدت و دراز مدت واحدهای در حال تأسیس ، با اولویت مناطق توسعه نیافته کشور ، از محل وجوه اداره شده و تبصره های قوانین بودجه سالانه.

کمک به ایجاد مراکز زادپروری ( انکوباتورها ) به منظور طراحی ، توسعه و تجاری سازی محصول با همکاری دانشگاه ها.

  • انکوباتور 

یکی از معضلات فعلی  ، عدم ارتباط منطقی و کارآمد میان مراکز آموزشی موجود کشور و بازارکار است ، به طوری که افراد جامعه بعد از طی دوره های آموزشی ، زمانی که وارد بازار کار می شوند ، عملاً با مشکل مواجه شده و قادر نیستند به درستی از مهارت ها ،‌آموزش ها و اندوخته های خود در جهت کسب شغل و ارتقاء شغلی بهره ببرند .

در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهت پر کردن این شکاف از انکوباتورها استفاده می کنند . انکوباتور به معنای تکثیر کردن و کشت دادن می باشد و در اصطلاح پزشکی به دستگاه نگهداری  نوزادان نارس اطلاق می شود .

انکوباتورها معمولاً در کنار یک مرکز تحقیقاتی یا دانشگاهی که خدمات پشتیبانی ( فنی و غیر فنی ) را برای تبدیل یا پرورش یک نوآوری یا اختراع به یک شرکت صنعتی ارائه می کند ، تأسیس می شوند . 

در سرتاسر جهان ، این نکته پذیرفته شده است که انکوباتورها ابزارهای مطمئنی برای تبدیل نوآوری ها و دستاوردهای تحقیقاتی به محصولات و نیز ترغیب کارآفرینی و توسعه تکنولوژیک هستند .

مؤسسات کوچک و متوسط با ایجاد زمینه جهت پرورش استعداد کارآفرینی ، نقش حیاتی در بهبود و رقابتی ساختن کسب وکارهای کوچک ایفا می کنند و انکوباتورها عمده ترین و کاربردی ترین ابزار تحقق این امر می باشند

  • اهداف انکوباتورها 

ویژگی مهم انکوباتورها ، توان آموزش و کار حمایت شده در شرایط طبیعی عرضه و تقاضای بازار می باشد و مأموریت یک انکوباتور عبارتست از :‌

افراد به صورت فردی یا گروهی وارد انکوباتور شده و از طریق آموزش ، مشاوره و امکاناتی که دریافت خواهند کرد ، عملاً اقدام به تولید کالا و خدمات و عرضه آن به بازار مصرف می نمایند و پس از تثبیت و تسلط آنان  به عوامل مؤثر و مرتبط با آن ، از انکوباتور ، مرخص خواهند شد .

به هر حال ، اهداف عمده انکوباتورها را می توان چنین دسته بندی کرد :

  • کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل؛
  • ایجاد واحد های صنعتی کوچک و متوسطِ فنی و تخصصی که بتوانند در بازار کار، قابل رقابت  باشند؛
  • نوسازی  ، ‌انتقال فناوری و استفاده از اکتشافات علمی جدید؛
  • افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده بهینه از این سرمایه عظیم ملی .

در کنار این اهداف ، انکوباتورها اهداف دیگری را نیز دنبال می کنند نظیر : ‌رشد اقتصادی منطقه ،‌تنوع اقتصاد و سرمایه گذاران ،‌کمک به زنان ، مهاجران و اقلیت ها . 

به هر حال انکوباتورها می خواهند ، از طریق توسعه فناوری های عمده و ایجاد کسب و کارهای موفق جدید ، به تشویق و توسعه اقتصادی ، علمی ، ملی و منطقه ای بپردازند و این کار را از طریق ایجاد ، پرورش و توسعه شرکت های نوپا به صورت واحد ها و صنایع کوچک و متوسطِ فنی ، پیگیری می کنند .

مهم ترین منابع مالی انکوباتورها از طریق بخش خصوصی ، دولت مرکزی یا مقامات محلی و به صورت وام های بانکی ، ‌رهن ،‌کمک ها و اعانه های شخصی و گروهی ،‌ اجاره بها و ارائه خدمات ، تأمین می شود. 

در کشور ما ، ‌نیاز به انکوباتورها روز به روز بیشتر احساس می شود ، ‌به ویژه بیکاری بیش از حد قشر جوان و کارآموخته و دانش آموخته کشور و روند رو به افزایش آن ؛ از یک طرف و نیاز کشور به این انرژی عظیم انسانی و فکری جهت توسعه خود در زمینه های مختلف ، ‌از طرف دیگر درک این نیاز را سرعت بخشیده است. رقابت شدید در بازار کار ، اشتغال و تولید ، ‌ضرورت جذب نیروی کارآمد و مناسب را  نشان می دهد. 

علی رغم این که ، طرح انکوباتورها ، ‌در سایر کشورها با توفیق بسیار همراه بوده ، ‌ولی ما در داخل کشورمان نتوانسته ایم آن را پیاده کنیم و همواره این سؤال وجود دارد که چرا دانش آموختگان ما ؛ جذب بازار کار خارج از کشور می شوند ولی در داخل چندان موفق نیستند ؟ این که چگونه می توان از هدر رفتن این سرمایه ملی    (جوانان دانش آموخته دانشگاهی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای)  جلوگیری کرد .

رشد کارآفرینی از طریق مراکز توسعه کسب و کار۲

  • مرکز ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک ( SBDC  ) 

به مرکز هدایت و خدمت رسانی به کسب و کار های کوچک ، شبکه SBDC  می گویند. SBDC ، می تواند به عنوان یک پشتیبان یا مدیر، به مالکان کسب و کارهای کوچک  بالقوه و بالفعل، کمک تکنیکی رساند ،به طور کلی ارتباطی منطقی میان  نیازهای شرکت های تخصصی و مجریان برقرار می کند.

به کلیه موجودیت های فعال در شبکه SBDC ،که شامل هسته اصلی (مرکز ستاد)‌ و زیر مراکز (مراکز بخش ها) و سیستم ارتباطی از راه دور (برای کاربرانی که امکان دسترسی مستقیم به مراکزSBDC را ندارند) و هرموجودیت دیگری که در ارائه خدمات ، کمک می کند ، اعضای ستاد SBDC گویند.  

دپارتمان ویژه خدمت دهی در یک مرکز SBDC ، بایستی کتباً ناحیه خدمت رسانی خود را به طوری که با نقشه آن ایالت یا منطقه سازگار باشد ، اعلام نماید ، به دلیل تفکیک حیطه کاری مراکز مختلف درگیر در SBDC ، که  منجر به اجرای مؤثرتر برنامه ها و خدمت رسانی به کسب و کارهای کوچک می شود -  این مسأله باید مورد تأیید SBA  نیز قرار بگیرد.

در مراکز SBDC  موجودیتی مستقل تحت عنوان مرکز سرپرستی وجود دارد که باید شامل مدیری تمام وقت و یک سیستم ویژه باشد. وظایف این مرکز، مشتمل بر تأمین خدمات اداری و هماهنگی در شبکه SBDC در زمینه برنامه ریزی  بهبود و توسعه ، مدیریت ، مدیریت مالی ، مدیریت گزارش دهی ، برآورد و ارزیابی مالیاتی ، کنترل کیفیت داخلی و... می باشد.

این مرکز در سرتاسر سال در ساعات اداری برای عموم باز است (سایر اعضای ستاد نیز بایستی در ساعات اداری آماده خدمت رسانی دائم باشند). این مرکز – و نیز سایر اعضای ستاد –  بایستی در برابر مشاوران ، کارمندان و مجریان از سیاست های خاصی برخوردار باشند.

شبکه SBDC  با استناد به قوانین خاصی در این کار ، ملزم به پذیرش افراد بدون هیچ تفاوتی از لحاظ سن ، رنگ ، معلولیت جسمانی و نیز وضعیت تأهل ، ناحیه زندگی ، نژاد، مذهب و جنسیت می باشد. 

از نظر نیروی انسانی ، علاوه بر کارمندان تمام وقت ،  SBDC مشتمل بر پرسنل نیمه وقت و داوطلبانی است که از میان مجامع بازرگانی ، مجامع قانونی ( بانکدارها....)، اعضای  هیأت علمی ، اتاق های بازرگانی SCORE  ، ... استخدام می شوند.SBDC همچنین از حضور مشاورانی نظیر مهندسین یا آزمایشگاه های تحقیقاتی به منظور کمک به مجریانی که نیازمند فنون تخصصی هستند ، استفاده می کند. 

خدماتی که SBDC  به افراد ارائه می دهد ، شامل : کمک مالی به کسب و کارهای کوچک ، بازاریابی ، تولید ، سازمان دهی ، مهندسی مسائل تکنیکی و مطالعات امکان سنجی، می باشد.

SBDC به طریقی عمل می کند که گروه های غیر مفید ، افراد با تجربه و کارآزموده ، زنان و نیز افراد ناتوان (جسمانی) را نیز از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پوشش  دهد.

در یک جمله ، کلیه علاقه مندان به شروع و یا توسعه هر نوع کسب و کار کوچک که امکان خدمت گیری از مشاوران خصوصی را ندارند ، می توانند به همکاری SBDC  امیدوار باشند.     

 SBDC  در زمینه های زیر برای کسب وکارهای کوچک مفید است:

  • اشتغال زایی ، فروش بیشتر و نرخ رشد بالاتر؛
  • در گردش انداختن سرمایه های بیشتر؛
  • داشتن نرخ  بقای  بالاتر نسبت به سایر کسب وکارها.

در SBDC ، مشاوره برای مالکان کسب و کارها به صورت نفر به نفر، بدون تقبل هیچ هزینه ای بر مشتری ، ارائه می شود.
سازمانهایی که به عنوان مراکزی برای استقرار طرح SBDC مورد توجه هستند عبارتند از :

  • آموزشگاه های علمی و تخصصی، عمومی یا خصوصی؛
  • زمین دانشگاهی اعطایی دولت؛
  • دانشگاه های صنعتی –  مهندسی؛
  • مجامع یا آموزشکده های علمی؛
  • تلفیقی ازهر یک از موارد بالا؛
  • هر مؤسسه واجد شرایط دیگر.

در زمینه آموزش ، با ارائه مشاوره و  راهکارهای مفید در زمینه کسب و کارهای کوچک بالفعل و بالقوه به دو طریق :

  • حضوری : طی جلسات مشاوره ؛
  • غیر حضوری : از طریق نوارهای ویدئویی ، نشریات و رسانه های گروهی؛

عمل می شود.

کمک رسانی SBDC  ، موارد زیر را در بر می گیرد:

  • مشاوره رایگان؛
  • آموزش کم هزینه انتقال تکنولوژی؛
  • بازاریابی اینترنتی؛
  • توسعه و دریافت پروانه تولید  فرآورده؛
  • حفاظت از جوازها ، حقوق کپی برداری و علائم تجاری؛
  • برنامه های توسعه کسب وکارها.

SBDC  مشتریان را در تمامی مراحل توسعه فرآورده ای جدید، از ایده اولیه تا اجرای  نهایی آن ، یاری می‌دهد.

پرسنل

پرسنل SBDC ، مشتمل بر اشخاصی آموزش دیده در سطحی بالا هستند، که هر کدام تجاربی ارزشمند در بخش خصوصی  و نیز  مدارکی پیشرفته در یک  زمینه مطالعاتی درباره کسب و کارها دارند.

تعدادی از آنها سوابقی در مدیریت جامع و فراگیر( در سازمان ها ) و مشاوره مالی ( با مجریان ) دارند. برخی دیگر نیز در تفسیر و تحقیق اطلاعات فنی و مدل های مالی مهارت دارند ، برخی هم تجربیات خاصی در صادرات و رویه کسب و کارهای بین الملل دارند.

علاوه بر پرسنل تحت پوشش ، SBDC  از نصایح و خدمات مالکان کسب وکارها ، شرکت های اجرایی و دانشگاه های -  وابسته به -  کسب وکار و دانشجویان MBA در ارائه مشاوره و راهنمایی به مالکان کسب وکارهای کوچک ، بهره می برد. هدف  SBDC ارائه بهترین کمک مشاوره ای  ممکن  به مشتریان است.

آیا مشاوران تجربیات عملی دارند؟

تمام مشاوران SBDC ، تجربه کاری و نیز تحصیلات عالیه در زمینه کسب و کارهای کوچک دارند.آنها خود زمانی مالک کسب و کارهای کوچک بوده اند و به طور کامل و عمیق تمامی چالش هایی  را  که در سر راه  مالکان وجود دارد ، می شناسند.

خدمات 

مأموریت مرکز SBDC ، مشاوره و ارائه کمک تکنیکی در امر برنامه ریزی کسب و کارهای کوچک می باشد.

به طور کلی ، آن ها خدماتی  در زمینه مالی و مدیریتی ، به منظور به ثمر رساندن کارها ، ارائه می دهند. برخی از خدمات SBDC  بدین شرح می باشند :

  • مشاوره فردی با مجریان کسب و کارها؛
  • برگزاری کارگاه های آموزشی؛
  • تأمین وجوه مالی پروژه؛
  • تهیه نرم افزارهای کاربردی کسب و کارها. 

 SBDC ها، همچنین خدماتی ویژه برای کمک به شروع کسب و کارهای جدید ارائه می دهند ،که بدین شرح می باشند :

  • کمک در فهم قوانین نظیر قوانین مالیاتی؛ 
  • کمک در تعیین ساختار مناسب کاری؛
  • کمک در تدوین یک طرح کار جامع؛
  • کمک در تعیین منابع مالی مناسب؛
  • کمک در چگونگی بکارگیری یک نرم افزار مناسب .

خدمات SBDC‌ در خصوص کسب و کارهای  موجود ، به این شرح می باشند:

  • کمک در تعیین راه حل مناسب ، در جهت حل مشکلات کسب و کارها؛
  • کمک در تعیین استراتژی های مناسب در جهت رشد آتی؛
  • کمک در برآورد مالی و کنترل هزینه ای مطلوب و مؤثر؛
  • کمک در بازاریابی فرآورده ها و خدمات جدید.

SBDC ها در زمینه های :

  • راه اندازی کسب و کار های کوچک؛
  • توسعه و بهبود کارها؛
  • ترفیع کسب و کارهای کم رونق  و یا با مالکیت زنان؛
  • تلاش در جهت بقای کسب و کارها؛

خدمات خود را که شامل موارد زیر هستند ، ارائه می دهند: 

مستند سازی؛ تنظیم طرح کار؛ خرید و فروش کسب و کارها؛ تحلیل جریان نقدی؛ تحلیل مالی ؛مدیریت مالی؛ تجارت بین المللی؛کمک در بازاریابی؛ صادرات و واردات؛ اطلاعات مالیاتی ؛انتقال تکنولوژی؛ مدیریت کیفیت فراگیر.

  • آماده سازی یک طرح کار   

یک طرح کار خوب ، کلید اصلی موفقیت در یک کسب و کار جدید می باشد. این طرح، راهنمایی در تعیین امکان وقوع و تعیین میزان مرغوبیت شروع یک کسب و کار جدید است.همچنین طرح کار، مسیری را در پیش روی ما قرار می دهد که در طول مراحل بحرانی اولیه  باید  از آن پیروی کرد.

نکات زیر را باید در آماده سازی طرح کسب و کار رعایت کرد:

  • تعریف کسب وکار – توصیف فرآورده هایی که قصد تولیدشان را دارید و یا خدماتی که قصد  دارید ارائه کنید؛
  • توصیف مکان کسب و کار؛
  • توصیف بازار موجود-  اندازه ، ویژگی ها و توان آن برای فروش؛
  • شناخت رقبا و ارزیابی آنها؛
  • شناسایی سرمایه و دیگر دارایی های مورد نیاز کسب و کار؛
  • لیست پرسنل مورد نیاز و شرح وظایف آنها؛
  • تخمین جریان نقدی پروژه در سال اول و دوم؛
  • محاسبه نقطه سر به سر( نقطه ای که سرمایه اولیه، مستهلک می شود).

رشد کارآفرینی از طریق مراکز توسعه کسب و کار

سایت JobPortal منبع
رشد کارآفرینی از طریق مراکز توسعه کسب و کار عنوان
دکتر سیامک نوری - مونا گلچین‌پور - آزاده حضوری نویسنده
1387/02/24 تاریخ

روی آوردن به کسب و کارهای کوچک، یکی از عوامل کلیدی رشد و توسعه اقتصادی در عصر مدرن است و در مرکز رقابت بین المللی قرار دارد. ایجاد کسب وکارهای کوچک موجب بهره مندی مردم و کشور می شود.

خلاصه
دومین کنفرانس ملی سرمایه‌‌گذاری مخاطره پذیر مرجع

    چاپ   ارسال برای دوستان


  • چکیده

از آن جایی که طی چند سال گذشته بحث ایجاد و توسعه کسب و کار های کوچک ، به طور جدی با نگاهی معطوف به انعطاف سازمانی و استراتژی تغییر مستمر در فرآیندها ،مطرح شده است ، ضروری است که یک دگردیسی در برنامه ها و سیاست های دولت در حمایت بی دریغ از بنگاه های بزرگ که عملاً عمر آن ها به سر آمده است ، صورت گیرد .

لذا دولت ها در صدد تشویق کسب و کارهای کوچک  و تأمین سرمایه و تکنولوژی و تسهیلات لازم برای تولید کالا و نیروی کار مناسب در جهت بهره مندی هر چه بیشتر مردم و کشور هستند .

به منظور دستیابی به این هدف ،مراکزی تحت عنوان "مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک" –SBDC – راه اندازی شده اند که با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع به ارائه خدمت به صاحبان ایده های مفید در زمینه کسب و کارهای کوچک     می پردازند.

روی آوردن به کسب و کارهای کوچک ،یکی از عوامل کلیدی رشد و توسعه اقتصادی در عصر مدرن است و در مرکز رقابت بین المللی قرار دارد. ایجاد کسب وکارهای کوچک موجب بهره مندی مردم  و کشور می شود. قبل از آنکه مردم بتوانندکاری را شروع کنند ، باید دارای سرمایه ، تکنولوژی ، تسهیلات لازم برای تولید کالا و نیروی کار مناسب باشند،همچنین باید دارای روحیه مناسب و شرایط روانی متعادل برای موفقیت در کارآفرینی باشند.

طرح به راه اندازی مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک در چندین دانشگاه کشور که براساس نظر معاونت توسعه ی صنایع پیشرفته انتخاب می شوند ، اجرا می گردد و کلاً‌ خدمات  این مراکز برای هر فرد حقیقی و حقوقی که در حال راه اندازی  یک کسب و کار کوچک ومتوسط بوده و یا گسترش کار خود را انجام می دهد ،‌ ارائه می شود .

با چنین نگرشی ، علاوه بر ایجاد اشتغال با بهره گیری از این مراکز کسب و کارهای کوچک می توان با جهت دار نمودن تحقیقات به سیکل تکمیل زنجیره توسعه به معنی واقعی دست یافت . ما در این مقاله، به معرفی مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک و نیز عملکرد آنها و ارائه ایده هایی در جهت عملکرد هر چه بهتر این مراکز ،‌ پرداخته ایم.

مقدمه

در جهانی به سر می بریم که در آن ، تحولات پیچیده ای با سرعت بسیار بالا جریان دارد، به گونه ای که رویارویی با آن به صورت یک چالش برای دولت های هوشمند در آمده است. .

از این رو ، دولت ها نه تنها می کوشند تا جایگاهی در خور اهمیت برای کشور خود در این تقسیم بین المللی کار، دست و پا کنند، بلکه در پی آن هستند تا سیاست ها و عملکردهای خود را هم با این شرایط محیطی جدید هماهنگ نمایند ، تا بدین ترتیب اقتدار و حاکمیت سیاسی -  اقتصادی خود را پایدار کنند.

اگرچه نظریه های مربوط به بنگاه های کوچک و متوسط بیش از یک سده قدمت دارند و نظریه پردازان کلاسیک آن را مطرح می کرده اند ، ولی در دو یا سه دهه اخیر و همزمان با گسترش نفوذ نظریه پردازان کلاسیک ، نظریه مزبور در قالب کارآفرینی رونقی دو چندان گرفته است. به طور کلی گفته می شود که گسترش بنگاه های کوچک و متوسط، در چهار بعد باعث تحول در جامعه می شود :

بعد اجتماعی ‎؛ یعنی گسترش بنگاه ها موجب افزایش اشتغال می شود ، این بنگاه ها گرایش به کاربرد فنون کاربر دارند تا سرمایه بر؛

بعد اقتصادی ؛ یعنی توزیع درآمد در جامعه همگون تر شده و از این نظر جلوی بسیاری از تنش های اجتماعی گرفته می شود؛

بعد سیاسی ؛ یعنی این گسترش موجب پخش شدن فرصت ها در میان مردم می شود و از قدرت گیری گروهی خاص جلوگیری می کند ؛ برخی نیز آن  را گامی در جهت توسعه دموکراسی و جامعه مدنی می انگارد و بالاخره؛

بعد شخصی ؛ یعنی فضائی مناسب تر برای بروز خلاقیت انسان هایی اقتصادی فراهم خواهد کرد.

تحول دراین چهار بعد ، با نوعی افزایش پویش و انعطاف پذیری در برابر تغییر و تحولات جهانی همراه است.به عبارت دیگر، چون به طور طبیعی این بنگاه ها را کسانی می گردانند که از قدرت ایجاد و توسعه کسب وکارها برخوردارند ، از این رو به سرعت در برابر تغییرات ، واکنش نشان می دهند ، خود را با آن سازگار می کنند و در راستای منافع خود ، برآن  اثر می گذارند.

برای درک عمیق تر این پویش و انعطاف پذیری ،کافی است که بگوئیم ؛ فردی که قصد ارائه طرحی برای ایجاد و یا توسعه کسب وکاری کوچک دارد باید از این ویژگی ها برخوردار باشد :

ابتکار عمل ؛ قدرت تصمیم گیری و پیگیری فردی ؛ قدرت تشخیص فرصت ها و  عمل به موقع ؛ حرکت با ریسکی حساب شده ؛ دقیق و نگران کیفیت ؛ حساس نسبت به سود و زیان و بهره وری عوامل ؛ دارای اعتماد به نفس و سرانجام شجاعت و جسارت برای بیان نظرات.

دولت ها به طور معمول ، با اعتقاد بر نظام اقتصادی بازار آزاد ، یک سازمان  دولتی را مسئول سیاست گذاری و اجرای مسائل مربوط به بنگاه های کوچک و متوسط کرده اند. این سیاست ها یک هدف مشخص را دنبال می کنند که عبارت است از تقویت و گسترش بنگاه های کوچک و متوسط و فرهنگ کارآفرینی. ابعاد این حمایت گوناگون است ، ولی به طور کلی آنها را می توان به صورت زیرخلاصه کرد :

وام و اعتبارات ، تکنولوژی ، خدمات مشاوره ای ، حمایت های اطلاعاتی ، ظرفیت سازی علمی ، ایجاد تسهیلات برای تأسیس شرکت ها ، آموزش.

امید می رود که ، به انبوه بنگاه های کوچک و متوسط ،کشور بهای لازم را بدهد . شاید تنها راه مقابله با بحران اقتصادی موجود همین باشد که جایگاهی مناسب در زنجیره تولید جهانی پیدا کنیم ، فرصت ها را دیگر نباید از دست بدهیم.

  • ایجاد کسب و کارهای کوچک

امروزه تجربیات فراوانی در سراسر دنیا راجع به طراحی برنامه ها ، ارتقاء و ایجاد انگیزه و کمک به ایجاد و توسعه کسب وکارهای کوچک وجود دارد.چنین تجربیاتی فقط منحصر به آمریکا نیست ، بلکه در آسیا ، داستان های زیادی در رابطه با توسعه کسب و کارها از طریق مراکز متعدد وجود دارد.

دولت می تواند برای آموزش مجریان و صاحبان کسب وکارهای کوچک با تسهیل امکانات لازم ، از طریق منابع مختلفی به این مهم دست یابد :

مؤسسات آموزشی دولتی و دانشگاه ها ‌‌‍؛سازمان های محلی ( حکومت های محلی )؛مؤسسات آموزشی خصوصی؛اتاق های بازرگانی و تجاری؛مؤسسات توسعه مدیریت؛انجمن های بازرگانی؛سازمان های مشاوره ای.

به طور کلی می توان نقش سیاست گذاری و اجرایی دولت ها در توسعه آموزش کسب وکارها با توجه به کشورهای مختلف را در زیر بیان کرد:

  1. فرهنگ سازی و ترویج روحیه راه اندازی و توسعه کسب وکارهای کوچک
  2. اصلاحات ساختاری و نهادسازی
  3. ایجاد مؤسسات آموزشی دولتی – خصوصی 
  4. پرورشگاه های کسب وکار کوچک 
  5. آموزش ایجاد و توسعه کسب وکارهای کوچک
  6. آموزش های از راه دور
  7. مشاوره های مالی- فنی و مهندسی
  8. نقش اطلاع رسانی  دولت

آموزش ایجاد وتوسعه کسب وکارهای کوچک ، مقوله مهمی است که کشورهای پیشرفته در فرآیند توسعه اقتصادی-  اجتماعی نسبت به آن توجه جدی مبذول داشته اند و پرورش مجریان و این مراکز را در اولویت  برنامه ای توسعه خود قرار داده اند.

با توجه به تجربیات سایر کشورها می توان نتیجه گرفت که بایستی پرورش مراکز ایجاد وتوسعه کسب وکارهای کوچک را به عنوان گام اولیه توسعه تلقی کرد که این مهم بدون ایفای نقش فعالانه دولت محقق نخواهد شد.

  • اقدام به راه اندازی  یک کسب وکار کوچک 

بنا بر نوع و ماهیت کسب و کار ، موارد زیر  ملزومات خاص شروع کار، می باشند که بسته به شرایط قابل حذف و یا تغییر می باشند. که در زیر نامبرده شده اند :

  • تعیین نوع ساختار قانونی شرکت و مستند سازی؛
  • ثبت کسب و کار با نام انتخاب شده ؛
  • اخذ  مجوز ها و لیسانس های موردنیاز کسب و کار؛
  • اخذ  اطلاعات مربوط به مالیات شرکت  ؛
  • انجام کارهای مربوط به  بیمه ؛
  • تعیین مکان مطلوب برای شروع کار؛
  • آگاهی از مکان نمایندگی ها و مؤسسات ارتباطی مفید.

مراحل زیر ، ابزاری برای شروع کار می باشند :

  • انتخاب کسب و کار بر اساس علاقه و توانایی ها؛ 
  • ارزیابی امکان به وقوع پیوستن کسب وکار ؛
  • توجه  به ملزومات شروع کار ؛
  • تنظیم طرح کسب و کار؛
  • تعیین  منبع اولیه سرمایه خود ؛
  • نهایی کردن  نیازمندی های شروع کسب و کار.

سؤالات پیش رو در هنگام راه اندازی یک کسب وکار کوچک

  • از کجا شروع کنم؟
  • برای پیشبرد یک کسب وکار به چه ملزوماتی نیاز دارم؟
  • کسب و کارهای خوب برای شروع کدامند؟( ارائه چند مثال )
  • چه کسب و کارهایی با حداقل ریسک مواجهند؟
  • چه مدارک قانونی نیاز است؟
  • آیا هیچ بیمه خاصی دارم؟
  • آیا داشتن یک شریک کاری خوب است؟
  • کدام نوع مالکیت قانونی ( ساختار کاری ) مناسب تر است؟
  • آیا به یک طرح کاری نیاز دارم؟
  • چه مقدار سرمایه  نیاز دارم؟
  • چطور وجوه نقدی مورد نیاز خود را تأمین کنم؟
  • آیا حمایت مالی  برای شروع یک کسب و کار کوچک از من صورت می گیرد؟
  • برای استخدام کارمندان به چه چیزهایی نیاز دارم؟
  • آیا می توان یک کسب و کار نیمه وقت ، راه اندازی کرد؟
  • آیا می توان یک کسب وکار خانگی ، راه اندازی کرد؟
  • آیا نیاز است مطلبی راجع به تکنولوژی ( کامپیوتر و اینترنت ) یاد بگیرم؟
  • از کجا می توانم تمامی کمک های مورد نیازم را دریافت کنم؟

 قبل از فرو رفتن در بطن کار ، ابتدا به گام های اولیه زیر توجه کنید :

دلایلی که می خواهید به خاطر آن ها یک کسب و کار کوچک راه اندازید کدامند؟ با مالکان کسب وکارهای کوچک موفق ، صحبت کرده یا راجع به آنها مطالعه کنید و جواب خود را با آنها مقایسه کنید .آیا دلایل شما ، واقع بینانه هستند؟

یک ارزیابی شخصی از مهارت ها و شخصیت خود انجام دهید تا به این ترتیب زمینه هایی را که امکان موفقیت کار شما در آن هست -  و توانش را هم دارید -  بشناسید؛

تحقیقات مختصری راجع به بازار انجام دهید .از خودتان بپرسید: آیا ایده من کاربردی است و آیا نیازی را برآورده خواهد کرد؟

با مالکان کسب وکارهای کوچک مشابه زمینه کاری خود ، صحبت کنید. تعیین کنید که ساعات کاری شما درحال حاضر به چه صورت است و تلاش کنید که یک روز را شبیه یک کسب و کار مشابه و البته موفق بگذرانید ، تا براساس آن ، برای باقی روزهایتان برنامه ریزی کنید.

یک دوره کلاس آموزشی آغاز یک کسب وکار کوچک بگذرانید -  با SBDC  محلی یا دانشگاهی خود در ارتباط باشید تا از مباحث کلاس ها مطلع شوید و استفاده کنید.

اکنون شما برای برداشتن گام های بعدی در این راه ، که بدین شرحند ، حاضر می باشید : 

  • یک طرح کار  بنویسید؛
  • از خودتان بپرسید : آیا این طرح ،گویای  کافی بودن یا نبودن درآمد حاصله از این کسب و کار را برای جبران هزینه ها، سود خالص شخصی خودم( مالک )، میزان بازگشت سرمایه مناسب ،... می باشد؟
  • منبع مالی مناسبی  را برای خود در نظر بگیرید؛
  • مکان مناسبی  را برای کسب و کارتان فراهم کنید؛
  • کسب و کار خود  را با نام انتخابی به ثبت برسانید؛
  • امکانات و تجهیزات  مورد نیاز خود را سفارش دهید؛
  • کارمندانی استخدام کرده و آموزش دهید -  این امر منجر می شود که شما پرسنلی حرفه ای داشته باشید -  سیاست ها و رویه کاری خود را نیز تعیین کنید.

چه کسب و کارهایی با حداقل ریسک مواجهند ؟

احتمالا مشاغل با ریسک کم ،آنهایی هستند که به سرمایه گذاری کمتری برای شروع نیاز دارند؛ به صورت نیمه وقت هم قابل انجام هستند ، البته به راحتی و با کمترین ضرر ممکنه ؛  به مرور زمان به کار تمام وقت تبدیل خواهند شد و توسعه پیدا خواهند کرد ؛ امکان تعطیلی یا تغییر دارند البته بدون نیاز به آموزش بیشتر.

کسب و کارهای خدماتی در زمینه انتشارات ؛طراحی وب سایت ؛مشاوره ؛کارهای سهل الوصول و بی نیاز از تخصصات ویژه ؛باغ داری و مرتع داری (مخصوصاً اگر که اخیراً تجهیزاتش را در اختیار داشته اید)،کارگاه های ویژه فعالیت های ورزش فکری و غیره نظیر یوگا و ... از آن جمله اند.طراحی دقیق ، همراه با تهیه یک طرح کار خوب ، برای کاهش ریسک کسب وکار به شما کمک می کند.

آیا داشتن یک شریک کاری ، خوب است؟

در ابتدا از خودتان بپرسید که، چرا شما یک شریک کاری  می خواهید؟ آیا آن شریک سرمایه ای برای استفاده در راه اندازی کسب وکارتان دارد؟ آیا مهارت های شریکتان مکمل مهارت های شماست؟ آیا شما و شریکتان ، دیدگاه های مشترکی برای کسب وکارتان دارید؟ بهتر است که توافق نامه شراکت برای خود بنویسید.SBDC به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.مواردی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

نقش ها و مسئولیت ها.چه کسی، چه کاری را انجام دهد؟ چطور تصمیم گیری کنید؟ چطور چالش ها را برطرف کنید؟

نسبت به انحلال شراکتتان هم تصمیماتی داشته باشید. یادتان باشد ممکن است در حال حاضر با شریکتان در توافق باشید اما هم مردم و هم شرایط دائماً در حال تغییرند و کسی از آینده خبر ندارد.

آیا به یک طرح کاری نیاز دارم؟

بله ، حتی اگر قصد دارید که ریسک کرده و خود ، بودجه موردنیازتان را تأمین کنید. یک طرح کار، ابزاری است برای شما تا درباره کسب و کارتان بیندیشید و مطمئن شوید که تمام مسائل و فرصت های بالقوه را مدنظر قرا داده اید. یک بخش اصلی طرح کار ، طرحریزی هزینه ها و درآمدهاست تا اینکه عملی بودن یا نبودن کسب وکارتان مشخص شود.پاسخ به تمامی سوالات زیر شما را در طراحی یک کسب وکار کامل یاری می کند.

  1. دلایل ورود شما به کسب و کار چیست؟می خواهید رئیس خود باشید ، می خواهید استقلال مالی داشته باشید ، می خواهیدآزادانه تمامی توانایی های خود را بکارگیرید.
  2. چه کسب و کاری برای شما مناسب است؟چه مهارت هایی دارید؟چقدر وقت آزاد برای اداره کسب و کارتان دارید؟
  3. آیا ایده شما کاربردی است؟رقبای شما چه کسانی هستند؟مزیت رقابتی شما نسبت به شرکت های مشابه موجود چیست؟
  4. علاقه به شروع چه کسب و کاری دارید؟ چه خدمت یا کالایی قرار است ارائه دهید؟ مکان کاری شما کجاست؟ نام کارتان چیست؟چه امکاناتی دارید؟ چه تسهیلاتی می خواهید؟

آیا می توان یک کسب وکار خانگی  راه اندازی کرد؟

بسیاری از کسب وکارها می توانند در خانه راه اندازی شوند. با مقامات شهر یا استان خود صحبت کنید تا عنوان کنند که جوازی نیاز دارید یا خیر. همسایگانتان را مدنظر قرار دهید تا مبادا شرایط کاریتان ،آنها را مورد آزار و اذیت قرار دهد (سر و صدا ، آلودگی،...) در این نوع کسب وکار ، بایستی که شرایط منزل خود را نیز در نظر داشته باشید (آیا می خواهید مشتریان به منزل شما مراجعه کنند یا خیر...).آیا شما بخش جدایی در منزلتان دارید که به طور اختصاصی به کارتان تخصیص دهید؟

آیا نیاز است مطلبی راجع به تکنولوژی ( کامپیوتر و اینترنت ) یاد بگیرم؟

امکان ندارد که شما به کسب وکاری فکر کنید که نیاز به تکنولوژی نداشته باشد( استفاده از تکنولوژی اجتناب ناپذیر است) ، کمترین حالت آن استفاده از کامپیوتر در مستندسازی است ، لذا به طور بسیار جدی به یادگیری و آموزش در این زمینه فکر کنید و درصدد تهیه تجهیزات موردنیازش هم باشید.

  • 9 گام به سوی موفقیت   

شرکت های بزرگ در حال کوچک سازی می باشند. مهندسی مجدد، بسیار در سازمان ها رایج شده است. بسیاری از مردم در صدد شروع کسب و کارهای کوچک می باشند. در حقیقت هر 11 ثانیه در آمریکا یک کسب و کار کوچک جدید راه اندازی می شود. تعداد بسیاری از آن ها شکست می خورند، اما شما با توجه به موارد زیر می توانید از افراد موفق در این عرصه باشید:

  1. زیرک باشید؛
  2. پند پذیر باشید؛
  3. طراحی کنید؛
  4. حامی خود باشید؛
  5. از استخدام کارمند در شروع کار پرهیز کنید؛
  6. از کامپیوتر در کار کمک بگیرید؛
  7. مصمم باشید؛
  8. موفقیت را پیش روی خود بدانید؛
  9. کار خود را به تعویق نیندازید.